Halaman

31 December 2012

JKNT panjangkan waktu melawat pesakit

Oleh: Suriati Ali

Jabatan Kesihatan Negeri Terengganu (JKNT) akan memanjangkan waktu melawat di kesemua enam hospital berkuatkuasa 1 Januari ini.

Pengarahnya, Dr. Anwa Sulaiman berkata, ia bersesuaian dengan permintaan orang ramai yang mahu waktu melawat lebih panjang khususnya pada setiap hujung minggu dan cuti umum.

Beliau berkata, sesi waktu melawat yang dilonggarkan itu juga diharap dapat mengurangkan kesesakan pelawat yang bertumpu ke hospital dalam tempoh masa lawatan pendek serta mengurangkan masalah kesesakan tempat letak kereta di hospital.

“Untuk itu, kita telah membuat beberapa pindaan terhadap waktu melawat di hospital selepas mendapat kelulusan Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM).

 JKNT panjang waktu melawat pesakit “Bagi sesi lawatan tengah hari pada setiap Ahad hingga Khamis, ia akan dipanjangkan dari pukul 12 hingga 2 petang berbanding dari pukul 1 hingga 2 petang manakala sesi petang (pukul 5 petang hingga 7 malam) pula dikekalkan.

“Pada Jumaat, Sabtu dan Cuti Umum pula, waktu lawatan tengah hari bermula 11 pagi hingga 2 petang (sekarang 1.00 hingga 2 petang).

 Sesi lawatan petang 4 hingga 7 petang (sekarang 5 hingga 7 petang),” katanya. Menurutnya, kanak-kanak berumur 12 tahun ke bawah masih tidak dibenarkan masuk melawat sebagai langkah pencegahan untuk mengelak risiko penyakit berjangkit.

 “Pendekatan it terus dilaksanakan kerana menyedari kanak-kanak mempunyaui daya ketahanan atau umuniti rendah berbanding orang dewasa.

 “Berdasarkan pengalaman, didapati anak yang dibawa boleh menganggu pesakit-pesakit lain kerana gemar berkejaran antara mereka, berbuat bising dan merosakkan peralatan perubatan,” katanya.