Halaman

03 December 2012

Kampung bersih cerminan pemimpin yang mantap

Oleh; Esah Abdullah

Kebersihan dan keceriaan sesebuah kampung berkait rapat dengan corak kepimpinan Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) yang berjaya menerapkan nilai-nilai baik dalam diri setiap penduduknya.

Pengurus Bahagian Kesejahteraan Rakyat Lembaga Kemajuan Terengganu Tengah (Ketengah), Haji Sedek Embong berkata, kampung yang bersih dan ceria adalah cerminan kepada kepimpinan yang mantap.

“Kita sering pergi ke kampung-kampung dan melalui keadaan persekitaran kita dapat meneka corak kepimpinan sesebuah kampung tersebut,” katanya ketika berkunjung ke Kampung Bukit Wan, Batu Rakit semalam.

Katanya, masyarakat yang rajin pastiya sentiasa menjaga kebersihan persekitaran kampung dan rumah kediaman masing-masing dihiasi tanaman pokok bunga sekali gus melambangkan gaya hidup sihat kampung berkenaan.

Seramai 50 orang terdiri daripada pengerusi dan jawatankuasa membabitkan 20 buah JKKK dalam Wilayah Ketengah yang mengikuti Kursus Kepimpinan di bandar Kuala Terengganu telah membuat lawatan ke kampung yang pernah menjadi johan dalam pertandingan Kebersihan dan Keceriaan Kampung Peringkat Negeri Terengganu itu sebelum pulang ke kampung masing-masing.

Katanya, setiap pemimpin perlu ada visi dan misi bagi membantu pembangunan masyarakat di kampung-kampung dengan mewujudkan semangat jati diri serta mengukuhkan perpaduan.

“Apa yang berlaku di peringkat atasan bermula dari peringkat akar umbi dan generasi yang terdidik dengan adap sopan dan saling menghormati antara satu sama lain bakal diwarisi apabila melangkah ke dunia luar,” katanya.

Sehubungan itu beliau menaruh harapan kepada ketua-ketua kampung memain peranan masing-masing dengan membentuk semangat perpaduan serta menyemaikan sikap kerjasama dalam masyarakat bermula dari usia kanak-kanak lagi.