Halaman

12 December 2012

Kolej Inforana lancar krew program kemanusian dan jelajah kemahiran

Oleh: Noraini Jusoh

Kolej Inforana yang merupakan anak syarikat Inforana Holding Sdn Bhd telah mengadakan Majlis Pelancaran Krew Program Kemanusian dan Jelajah Kemahiran bertempat di Quinara Al Safir Resort, Tok Jembal, baru-baru ini.

Pengarah Eksekutifnya, Haji Ahmad Ramzi Haji Abdul Rahman berkata, pelancaran program terbabit bertujuan mendedahkan pelajarnya terutama yang sedang mengikuti kursus kulinari bagaimana cara masakan orang luar seterusnya dapat memberi pengalaman dan meluaskan kemahiran mereka.

Majlis pelancaran tersebut telah disempurnakan oleh Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan, Kebudayaan, Kesenian dan Warisan negeri, Dato’ Haji Abdul Rahin Mohd Said.

Menurut Ahmad Ramzi, progam yang julung kali diadakan itu melibatkan 40 pelajar yang akan diterbangkan ke Indonesia pada bulan April tahun depan dan akan berada di sana selama empat hari tiga malam.

"Pada bulan Ogos pula, juga seramai 40 orang pelajar akan ke Kemboja untuk berkongsi pengalaman dalam bidang masakan dengan penduduk di sana.

"Saya difahamkan kemahiran penduduk dalam bidang masakan di Kemboja, contohnya dalam pembuatan roti masih rendah berbanding di Malaysia, oleh itu secara tidak langsung pelajar yang menyertai program ini akan menjadi duta kecil negara yang akan mengajar dan menunjukkan kemahiran memasak yang mereka miliki,” ujarnya di sidang media selepas selesai majlis pelancaran program tersebut.

Katanya, selain berlakunya perkongsian ilmu antara pelajar kolej ini dengan penduduk di sana, melalui program ini juga dapat mempromosikan menu makanan popular Malaysia ke peringkat antarabangsa.

Katanya, beliau yakin melalui program yang mendapat kerjasama Homestay Teluk Ketapang ini mampu membuktikan kebolehan pelajarnya dan berharap dengan kemahiran yang dimiliki mereka mampu pergi lebih jauh dalam bidang masakan.