Halaman

07 December 2012

Komuniti pelbagai kaum sertai mengacau bubur asyurat anjuran KRT Bandar Jertih



Oleh: Mohammad Ishak 

Semangat perpadauan antara kaum yang ditunjukkan oleh komuniti di bandar Jertih patut dicontohi oleh organisasi lain apabila program mengacau bubur asyura turut disertai oleh kaum Cina yang jarang dilakukan ditempatan lain.

Program yang dianjurkan secara bersepadu membabitkan Kawasan Rukun Tetangga (KRT) Bandar Jertih, Persatuan Kelab Belia Malaysia (MAYC) Daerah Besut dan JKKK T.aman Jertih.

 Malah program itu turut disokong oleh jabatan kerajaan termasuk Majlis Keselamatan Negara (MKN),Agensi Anti dadah Kebangsaan (AADK) dan sektor koporat Maybank Cawangan Jertih.

Penyertaan kaum Cina menyertai program gotong royong mengacau bubur asyura itu mencerminkan semangat kerjasama dan perpaaduan yang menyerlah di kalangan penduduk negeri ini. Kehadiran Ahli

Dewan Undangan Negeri (ADUN) Jertih, Datuk Seri Idris Jusoh yang juga Pengerusi MARA memeriahkan program itu apabila beliau menyertai peserta dan komuniti mengacau bubur asyura.

Program yang berlangsung di perkarangan Pusat Aktiviti Rukun Tetangga Bandar Jertih itu sebahagian usaha membudayakan komuniti pelbagai kaum serta sektor koporat dan jabatan kerajaan dalam aktiviti sosial.

Pengerusi Penganjur, Wan Adilah Wan Awang berkata, penyertaan peserta pelbagai kaum dalam program itu mencerminkan konsep 1Malaysia yang diperkenalkan Perdana Menteri,Datuk Seri Najib Tun Razak kini direalisasikan oleh gabungan Badan Bukan Kerajaan (NGO) Daerah Besut.

Katanya, walaupun aktiviti itu bukan budaya kaum Cina tetapi mereka membuktikan semangat Malaysia apabila berganding tenaga menjayakan program dengan mengambil bahagian dalam gotong royong membuat bubur asyura.

“Kejayaan program ini mendorong pihak penganjur untuk meneruskan program serupa berkonsepkan perpaduan dan penyertaan peserta peilbaga kaum,” katanya.