Halaman

10 December 2012

Peruntukan RM120 juta majukan Tasik Kenyir tahun depan

Oleh: Kamarudin Mat Akib 

Kerajaan Terengganu menyediiakan peruntukan RM120 juta bagi melaksanakan pelbagai projek yang dirancang di Tasik Kenyir tahun depan, selaras dengan matlamat kerajaan menjadikan tasik buatan manusia terbesar di Asia Tenggara itu sebagai pusat pelancongan keluarga bertaraf antarabangsa.



Menteri Besar, Dato’ Seri Haji Ahmad Said, ketika membentangkan Bajet 2013, berkata tumpuan utama kerajaan negeri ialah meneruskan pembangunan kawasan bebas cukai dan pembangunan pelancongan yang meliputi Kenyir Island Hopping (KIH).

“Satu daripada komponen baru IKH iaitu Taman Botani, akan dibangunkan dengan konsep pembangunan mesra alam yang menitikberatkan perlindungan ideologi.



“Bagi penggemar buah, dengan berkonsepkan ‘pick and pay’, Taman Rambutan yang menempatkan 200 spesies rambutan akan dibangunkan di selatan Pulau Selimbar (dalam Tasik Kenyir),” katanya di sidang Dewan Undangan Negeri hari ini.

Beliau berkata, kerajaan negeri meletakkan Tasik Kenyir sebagai fokus utama pelancongan di Bawah Hala Pembangunan Negeri Terengganu 2009 – 2013. Selain itu, tambah beliau, kerajaan negeri akan meneruskan projek-projek sedia ada yang lain seperti Taman Rekreasi dan Zoo Bukit Takal.