Halaman

07 December 2012

Sukan suatu elemen penting dalam kehidupan

Oleh: Esah Abdullah

Islam tidak pernah menolak sebarang bentuk aktiviti sukan malah sangat menggalakkan umatnya bersukan sebagai suatu aktiviti riadah yang menyihatkan.

 Isteri Menteri Besar, To’ Puan Seri Hajah Norliza Mahmud berkata, namun begitu Islam menetapkan beberapa syarat dan peraturan sebagai rujukan dalam menjana setiap serak-geri umatnya agar tidak melanggar batas-batas kesopanan

“Sukan merupakan satu elemen yang penting dalam kehidupan kita di mana secara lazimnya ia dikaitkan dengan kekuatan dan keupayaan fizikal seseorang itu menguasai kemahiran, strategi dan taktikal dalam aktiviti sukan,”.

To’ Puan Seri Hajah Norliza yang juga Yang Dipertua Badan Amal dan Kebajikan Isteri akil-wakil Rakyat Terengganu (Serikandi) berkata demikian ketika merasmikan Kejohanan Badminton Wanita Piala Isteri Menteri Besar Kali ke-2 , di Dewan Serbaguna Kompleks Sukan Tengku Muhammad Ismail Universiti Malaysia Terengganu (UMT) hari ini.

Hadir sama, Timbalan Naib Canselor Hal Ehwal Pelajar dan Alumni , Prof Dr. Yahya Ibrahim; Pensyarah Jabatan Perakaunan dan Kewangan Fakulti Pengurusan dan Ekonomi, Prof Madya Dr. Norsiah Ahmad dan Ketua Pusat Sukan dan Rekreasi UMT, Haji Mohamad Rafee Jusoh.

Katanya, pelajar yang meminati sukan dilihat mempunayi ciri kepimpinan, lebih berdya saing, tidak mudah berputus asa dan terserlah sifat berani menghadapi cabaran dan dalam aspek kesihatan pula individu berkenaan akan memiliki kesihatan dan fizikal yang lebih baik.

 Beliau seterusnya memuji langkah yang diambil UMT menganjurkan kejohanan khas untuk pelajar wanita sahaja kerana ia memberi keselesaan kepada wanita.

Kejohanan yang berlangsung selama dua hari bermula hari ini itu diserta 15 pasukan (200 peserta) terdiri daripada pelajar-pelajar Institusi Pengajian Tinggi (IPT), Politeknik, dan Kolej Komuniti seperti Universiti Sultan Zainal Abidin (UniSZA), UMT , Kolej PTPL dan Institut Latihan Petroleum.