Halaman

07 December 2012

T-TAS mampu lahir belia berkemahiran

Oleh: Noraini Jusoh

Skim Latihan Perantisan Pelancongan-Terengganu (T-TAS) yang diperkenalkan kerajaan negeri dengan kerjasama Inforana Holding Sdn Bhd dilihat mampu melahirkan belia berkemahiran dan berkelayakan bagi memenuhi keperluan pasaran kerja khususnya dalam bidang perhotelan dan pelancongan.

Merupakan program penggerak pelancongan dan sebagai persediaan awal menghadapi Tahun Melawat Terengganu (TMT) 2013, T-TAS terbuka kepada golongan belia yang berumur antara 18 sehingga 40 tahun yang berasal dari negeri ini sahaja.

Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan, Kebudayaan, Kesenian dan Warisan negeri, Dato’ Abdul Rahin Mohd Said berkata sejak skim ini mula diperkenalkan pada tahun 2008 ianya telah berjaya melatih 900 orang anak Terengganu.

"Hampir 85 peratus para pelatih lepasan T-TAS berjaya mendapat pekerjaan dalam bidang berkaitan dan ada yang menyambung pengajian ke peringkat yang lebih tinggi.

"Sehingga kini, ianya mendapat sambutan baik dan skim ini hendaklah diteruskan supaya industri pelancongan dan perhotelan di negeri ini terutamanya yakin dengan kebolehan dan dapat menerima tenaga mahir yang dilatih oleh Inforana Holding Sdn Bhd,” ujarnya.

Beliau berkata demikian pada sidang media selepas merasmikan Majlis Penyampaian Sijil dan Graduasi T-TAS bertempat di Dewan Al Rayyan, Quinara Al Safir Resort, semalam.

Katanya, beliau yakin para pelatih lepasan T-TAS yang telah dibekalkan latihan teori dan praktikal selama 6 bulan dapat membantu kerajaan negeri mempromosikan Terengganu khususnya sempena TMT 2013 nanti.

"Para pelatih T-TAS telah mendapat tunjuk ajar dari tenaga pengajar profesional dan saya yakin mereka dapat memberikan perkhidmatan terbaik apabila menceburi bidang pekerjaan khususnya yang berkait rapat dengan pelancongan, perhotelan dan kulinari.

"Sebagai contoh, pengalaman mempelajari aspek bahasa dan perkhidmatan kaunter semasa mengikuti kursus T-TAS umpamanya dapat diaplikasikan semasa berurusan dengan pelancong yang menginap di hotel tempat lepasan T-TAS ini bekerja dan secara tidak langsung layanan bagus yang ditunjukkan dapat menarik lebih ramai pelancong ke negeri ini,” ujarnya.

Justeru, beliau berharap dengan adanya tenaga mahir yang terlatih menerusi program T-TAS ianya sedikit sebanyak dapat membantu merealisasikan hasrat kerajaan negeri untuk menarik empat juta pelancong datang ke Terengganu sempena TMT 2013 tidak lama lagi tercapai.