Halaman

01 December 2012

Tidak adil Pas dakwa Umno murtad - Dr Mahathir

Analisis berita oleh: Kamarudin Mat Akib

Hari ini orang Islam bukan saja tidak bersatu, tetapi pecah seribu dan sering berperang sesama mereka.

Dengan itu mereka menjadi lemah dan mudah dikuasai oleh musuh Islam.

Keadaan ini berlaku kerana ketaksuban pengikut pentafsir-pentafsir agama Islam, begitu keluhan mantan Perdana Menteri, Dato’ Seri Dr Mahathir Mohamad.

Jelas beliau amat kecewa apabila pemimpin Pas menuduh Umno murtad dan mereka juga sanggup mendoakan supaya Umno dan Barisan Nasional (BN) dijahanamkan.

Bukan saja Dr Mahathir, tetapi ramai tokoh agama di negara ini turut mengecam tindakan Pas, termasuk Mursyidul Am, Dato’ Nik Abdul Aziz Nik Mat yang mendakwa orang Umno murtad.

Mereka menyifatkan selagi seseorang Islam itu mengucap dua kalimah syahadah dan tidak menyekutukan Allah, dia masih tetap orang Islam.

Bagaimana pula orang Pas boleh menilai seseorang itu murtad sedangkan mereka masih menunaikan perintah Tuhan dan tidak pernah menghalalkan yang haram dan mengharamkan perkara yang halal.

Sudah sampai masanya orang Pas bertaubat dan tidak membuat tuduhan sesuka hati terhadap orang Umno.

Contohilah pemimpin dan pengikut Umno yang sentiasa mendoakan kesejahteraan dan kerahmatan kepada orang Pas walaupun mereka dikecam begitu rupa.

Amalan mulia Umno ini begitu terselrlah ketika Perhimpunan Agung 2012 di Pusat Dagangan Dunia Putra, Kuala Lumpur apabila Timbalan Presiden Umno sendiri mendoakan kesejahteraan kepada Pas dan meminta Allah s.w.t membuka pintu hati pemimpin dan pengikut Pas supaya melakukan kebaikan dan kembali ke pangkal jalan.

Manakala bekas pemimpin nombor satu Umno itu menegaskan Umno tidak akan menghukum Pas kerana banyak salah guna Islam. “Allah s.w.t yang akan hukum mereka,” kata Dr Mahathir.