Halaman

08 December 2012

Tindakan menyekat konvoi kembara ANAK adalah hak peneroka Felda Selasih

Oleh: Mohammad Ishak  

Semua tidak diminta tidak menggangu keharmonian hidup yang sedang dinikmati oleh peneroka Felda kerana ia boleh menjejaskan usaha kerajaan untuk membantu meningkatkan tahap sosio ekonomi peneroka negeri ini.

Ahli Parlimen Setiu, Datuk Mohd Jidin Shafiee berkata, tindakan pihak luar termasuk Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (ANAK) yang cuba memasuki Felda adalah tidak wajar kerana Peneroka tidak mahu mereka mencampurisan urusan Felda.

Katanya, sebagai anak peneroka persatuan itu tidak sepautnya menjalankan aktiviti yang bertentangan dengan Felda kerana ia dikhuatri boleh memecah belahkan perpaduan antara peneroka terbabit.

Menurutnya, kegagalan konvoi ANAK yang cuba masuk ke Felda Selasih, dekat sini petang semalam dan dihalang oleh peneroka terbabit membuktikn peneroka tidak mahu orang luar menganggu kehidupan mereka.

“Keputusan yang dibuat oleh peneroka menghalang kemasukan konvoi terbabit ada alasannya kerana ia disertai ahli pembangkang dari PAS dan PKR,” katanya kepada media selepas melancarkan Kelab Warga Emas DUN Jabi, di Kampung Pak Wong, dekat sini hari ini..

Mohd Jidin yang juga anak peneroka Felda tidak faham apa tujuan ANAK yang menjelajah ke Felda sedangkan mereka sebenarnya ingin menyampaikan ceramah politik dan menyebarkan dakyah menerusi risalah.

Beliau berkata, tindakan peneroka Felda Selasih menyekat konvoi terbabit adalah hek mereka kerana Felda mempunyai undang-undang dan peraturan tersendiri terutama untuk menghasut peneroka membenci kerajaan.