Halaman

05 December 2012

YPU dan Risda jalin kerjasama lahir usahawan

Oleh; Esah Abdullah

Yayasan Pembangunan Usahawan Terengganu (YPU) dan Pihak Berkuasa Kemajuan Pekebun Kecil Perusahaan Getah (Risda) bekerjasama untuk melahirkan usahawan berjaya dari kalangan pekebun kecil.

Ketua Pegawai Ekesekutif YPU, Haji Azmi Razik berkata, melalui perjanjian persefahaman yang telah dimeterai dengan Risda baru-baru ini, YPUT diberikan tanggungjawab untuk membimbing usahawan bimbingan Risda untuk diketengahkan.

“Usaha ini bagi merealisasikan hasrat Risda untuk melahirkan 10,000 pekebun kecil yang bergelar usahawan menjelang 2015,” katanya.

Katanya, YPU akan memberi kerjasama dalam menyediakan latihan dan kursus pembangunan modal insan untuk meningkatkan taraf usahawan kelas menengah ke peringkat global.

 “Mereka ini akan dibantu dari segi latihan usahawan, latihan kemahiran dan juga pembungkusan serta pemasaran produk dengan lebih kreatif sebagai persediaan bukan saja untuk pasaran tempatan sebaliknya mampu menembusi pasaran global,” katanya.

Selain itu, YPU dan Risda capai persetujuan menyediakan kursus kepada peserta-peserta program keusahawanan kendalian Risda.

“Usaha ini dilihat mampu meningkatkan motivasi dan juga menambah ilmu pengetahuan berkaitan bidang keusahawanan bagi mencapai matlamat meningkatkan pendapatan isi rumah kalangan pekebun kecil,” katanya.

Sehubungan itu YPU akan cuba membantu kira-kira 772 usahawan pekebun kecil yang ada di seluruh negeri supaya berjaya meningkatkan produktiviti di samping membimbing mereka orang baru untuk menjadi usahawan.