Halaman

28 January 2013

112 Pelajar Universiti Malaya (UM) berkampung di Kayu Kelat


A Rahim tengah bersama palajar UM

Oleh: Mohammad Ishak 

Perkampungan tradisional Kayu Kelat yang dikelilingi sawah padi menghijau dan pemandangan indah menarik perhatian pelajar Universiti Malaya (UM) memilihnya untuk dijadikan Program Khidmat Bakti Siswa tahun ini.

Program selama tiga hari itu disertai 112 pelajar dari UM yang akan mengadakan khidmat bakti menerusi konsep keluarga angkat.

Program anjuran bersama Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) dan Universiti Malaya itu bertujuan mendedahkan pelajar dengan kehidupan penduduk yang sebahagian besarnya petani.

Pegawai Daerah Besut, A Rahim Jusoh merasmikan program berkenaan serta melakukan penyerahan pelajar sebagai anak angkat kepada penduduk kampung itu.

Sempena program tiga hari itu pelbagai acara menarik diadakan termasuk sukaneka,gotong royonng membersih tanah perkuburan dan aktiviiti pendidikan.

A Rahim ketika merasmikan program itu memuji usaha penganjur memilih kampong itu kerana ia dapat merapatkan hubungan kekeluargaan selain mendedahkan pelajar dengan budaya hidup orang kampung.

Lebih menarik,katanya program itu turut disertai pelajar keturunan Cina,India dan dari Sabah dan Sarawak.

Beliau berharap, pelajar dan ibu bapa angkat dapat berinteraksi dan berupaya menjalin semangat kekeluargaan walaupun berlainan bangsa dan agama, tetapi kita semua adalah rakyat Malaysia.