Halaman

25 January 2013

36 bayi permata Maulidur Rasul lahir di HSNZ

Oleh: Noraini Jusoh

Seramai 36 bayi yang lahir di Hospital Sultanah Nur Zahirah (HSNZ) bergelar ‘Bayi Permata Maulidur Rasul’ apabila lahir pada 12 Rabiul Awal bersamaan tarikh kelahiran Nabi Muhammad s.a.w.

Rata-rata ibu bayi bertuah tersebut menyatakan perasaan gembira dan bersyukur kerana melahirkan anak pada hari kebesaran umat Islam, dimana seluruh negara menyambut Maulidur Rasul, semalam.
 
Ketika umat Islam sibuk mengadakan pelbagai persiapan bagi memperingati hari kelahiran baginda Rasulullah s.a.w. detik jam 7.33 malam kelmarin, seorang bayi lelaki seberat 2.6 kilogram yang merupakan bayi pertama lahir pada 12 Rabiul Awal selamat dilahirkan di hospital berkenaan.

Ibu bayi terbabit, Nurul Syazira Che M.Azmi, 24,(gambar) nyata gembira dengan kelahiran anak keduanya yang lahir pada detik bersejarah iaitu pada tarikh kelahiran Nabi Muhammad s.a.w.

Nurul Syazira yang merupakan seorang suri rumah dan isteri kepada Mohd Syukri Hairudin, 26, berazam membesarkan anaknya dengan memberikan pendidikan yang sempurna supaya anaknya menjadi insan yang berguna apabila dewasa nanti.

"Tidak dapat digambarkan perasaan saya apabila anak yang dijangka lahir pada 31 Januari lahir awal seminggu dan lebih menggembirakan selain lahir pada12 Rabiul Awal tarikh kelahirannya juga sama dengan tarikh lahir saya.

"Saya bersyukur dengan anugerah ini dan akan menjaganya sebaik mungkin,” katanya ketika menerima kunjungan Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan, Perpaduan dan Hal Ehwal Pengguna negeri, Dr Haji A. Rahman Mokhtar, di wad bersalin HSNZ, semalam.



Dalam lawatan itu, Dr Haji A. Rahman turut menyampaikan sumbangan kerajaan negeri dalam bentuk wang tunai dan hamper kepada ibu yang melahirkan anak sempena hari Maulidur Rasul.

Menurut Pengarah Jabatan Kesihatan Negeri Terengganu, Dr. Anwa Sulaiman seramai 20 bayi lelaki dan 16 bayi perempuan dilahirkan sempena Maulidur Rasul tahun ini di HSNZ.