Halaman

31 January 2013

Jabatan Kesihatan Terengganu lancar operasi bersepadu


Dr Anuar mengadakan sidang media

Oleh: Mohammad Ishak

Jabatan Kesihatan Terengganu melancarkan Operasi Bersepadu Undang-Undang Kesihatan Awam peringkat negeri kali pertama yang diadakan di Besut  berjaya menutup 8 permis dan merampas 448 pelbagai jenis makanan dan mengeluarkan 17 kompaun kepada permis dan individu kerana melanggar pelbagai jenis akta berkaitan kesihatan disini.

Dalam operasi yang dijalankan secara besar-besaran membabitkan 50 penguatkuasa dan pegawai kesihatan dari seluruh negeri itu telah membuat pemeriksaan ke atas 65 permis dan tempat jualan yang turut berjaya mengutip kompaun berjumlah RM1762.93 termasuk dari operasi sekatan jalanraya yang dilakukan malam tadi.

Pengarah Kesihatan Negeri Terengganu, Dr Anwa Sulaiman memberitahu dari jumlah itu pihaknya telah melakukan pemeriksaan ke 30 buah premis membabitkan restoran, gerai makan dan warung sekitar Besut dan dari jumlah itu 8 telah diarah tutup sementara kerana tidak bersih.

Selain itu, dari 6 permis jualan bahan mentah di Pasar Besar Jertih yang diperiksa sebanyak 359 jenis bahan jualan bernilai RM1230.43 telah dirampas kerana kesalahan menjual bahan yang lama dan telah rosak serta tidak meletakkan label.

Anwa berkata dari sebanyak 19 permis membabitkan stesen minyak, kedai runcit termasuk jabatan kejayaan yang diperiksa seramai 10 individu telah dikompaun kerana melanggar peraturan kawalan hasil tembakau 2004.

 “ Kebanyakan individu berkenaan didapati telah merokok di kawasan awam dan tidak memasang papan amaran dilarang merokok seperti yang diwajibkan mengikut peraturan”, katanya dalam satu Sidang Media yang diadakan di Wisma Persekutuan Kampung Raja,

 Menurut, pihaknya telah turut memerika 87 bekas dari 9 permis termasuk jabatan kerajaan yang mana 7 dari bekas yang diperiksa positif mengandungi pembiakan jejentik nyamuk.

Anwa berkata dalam satu operasi sekatan jalan raya yang diadakan di kawasan Bukit Yong dengan kerjasama polis malam tadi juga , pihaknya turut berjaya membuat rampasan keatas 89 jenis barangan termasuk makanan yang melanggari Akta Racun 1952 dan Akta Jualan dadah 1952. Antara barangan yang turut dirampas ialah sos budu dan beberapa jenis minuman kesihatan yang didapati mengandungi racun jenis sildenafil.