Halaman

20 January 2013

Panorama Tasik Kenyir diterjemahkan dalam lukisan batik

Oleh: Aida Abd Rahman

Keindahan flora dan fauna di 10 pulau Kenyir Island Hoping (KIH), Tasik Kenyir berjaya diterjemahkan oleh 54 pelajar Universiti Teknologi Mara (UiTM) ke dalam lukisan batik menerusi `Program Aspirasi Darul Iman Cetusan Sejuta Ilham’ .

Kesemua lukisan yang dihasilkan dalam program kerjasama antara kerajaan negeri dengan UiTM sejak tahun lalu itu, sudah dipamerkan buat pertama kali di Hotel Permai, Kuala Terengganu pada 12 Januari lalu.

Pengerusi Jawatankuasa Perlancongan, Kebudayaan, Kesenian dan Warisan negeri, Datuk Abdul Rahin Mohd Said, berkata kerajaan negeri yang memperuntukkan RM100,000 bagi menjayakan program itu berpuas hati dengan daya kreativiti dan inovasi ciptaan pelajar berkenaan.

“Pelajar berkenaan berjaya menterjemahkan ciptaan dan ilham mereka berdasarkan keindahan alam semula jadi, flora dan fauna di Tasik Kenyir dengan begitu cemerlang serta munasabah dengan mengangkat tema `Aspirasi Darul Iman Cetusan Sejuta Ilham’.

 “Selepas ini semua produk yang dihasilkan itu akan dilelong bergantung kepada kualiti. Produk yang baik, pasti harga yang ditawarkan lebih mahal,” katanya katanya di sidang akhbar sempana Majlis Pelancaran Kalendar Aktiviti Pelancongan 2013, sempena Tahun Melawat terengganu (TMT) 2013, di Hotel Tanjong Vista, Kuala Terengganu, baru-baru ini.

Datuk Abdul Rahin berkata, pihaknya bercadang untuk mengadakan pameran dan jualan lukisan secara besar-besaran di Tasik Kenyir sempena Festival Kenyir 2013 yang dijadualkan berlangsung pada Mei ini.

Menurutnya, berdasarkan perjanjian persefahaman (MoU) antara kerajaan negeri dengan UiTM, hasil jualan produk itu akan digunakan bagi membangunkan bakat-bakat dalam seni reka cipta di kalangan penuntut berkenaan.

Beliau berkata, pengunjung boleh mendapatkan lukisan kegemaran mereka apabila mula dijual nanti berdasarkan tema di setiap pulau KIH yang dibangunkan di Tasik Kenyir.

“Jika ke Pulau Burung, pengunjung boleh mendapatkan lukisan yang memaparkan reka corak buruk merak, kalau ke pulau herba boleh mendapatkan reka corak kulit kayu manis dan cengkis. Sementara jika di Pulau Ceri pula boleh mendapatkan reka corak batik buah yang menjadi buah rasmi Terengganu itu,” katanya.