Halaman

30 January 2013

Kemudahan IT untuk penduduk Pulau Perhentian


YB Dr A Rahman Mokhtar melawat pusat komputer SK Pulau Perhentian

Oleh: Mohammad Ishak 

Murid Sekolah Kebangsaan Pulau Perhentian kini tidak lagi tersisih daripada mendapat maklumat dari dunia luar apabila kemudahan teknologi maklumat dan internet disediakan di sekolah berkenaan.

Kementerian Pelajaran dalam usaha memberi kemahiran dan kemudahan komunikasi kepada murid,guru dan penduduk pulau pelancongan ini menyediakan komputer di pusat kumputer sekolah itu.

Sebanyak 21 komputer dengan kemudahan internet disedikan bagi murid dan penduduk memanfaatkan teknologi berkenaan untuk urusan harian.

Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan,Perpaduan dan Hal Ehwal Pengguna Negeri,YB Dr A Rahman Mokhtar yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kuala Besut, merasmikan pusat komputer berkenaan semalam.

Beliau yang juga anak jati pulau pelancongan itu berharap selain murid dan guru pusat itu juga akan dibuka kepada penduduk pulau yang sebahagian besarnya bekerja sebagai nelayan.

Katanya, kemudahan yan g disediakan kerajaan itu membuktikan kerajaan tidak pernah meminggirkan rakyat termasuk mereka yang tinggal di pulau.

Katanya, Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) boleh memainkan peranan mengatur jadual supaya semua golongan penduduk termasuk nelayan, warga emas dan suri rumah dapat belajar dan menggunakan kemudahan komputer dan internet yang disediakan itu.