Halaman

15 January 2013

LPP sasar 700 usahawan muda

Oleh; Esah Abdullah

Lembaga Pertubuhan Peladang (LPP) mensasarkan 700 usahawan muda dari seluruh negara melibatkan diri menjadi usahawan tani dengan purata pendapatan lebih RM2,000 sebulan tahun ini.

Ketua Pengarah LPP, Dato’ Haji Arpan Shah Satu berkata, setiap projek yang dijalankan akan dipantau oleh mentor yang dilantik bagi memastikan setiap projek yang dirancang berjalan lancar.

“Kita akan lantik mentor bagi membimbing usahawan muda ini termasuk menawarkan pinjaman serendah RM3,000 hingga RM50,000,” katanya dalam sidang media selepas majlis Perhimpunan Tahunan Anggota LPP Negeri Terengganu di Wisma Peladang Kuala Terengganu hari ini.

Hadir sama Pengarah LPP Terengganu, Haji Shamsuddin Mat Rani dan semua ketua peladang kawasan seluruh negeri beserta kakitangan semua peringkat.

Katanya, sambutan golongan muda dalam pada bidang pertanian menggalakkan dan sehingga ini berjaya mendaftarkan lebih 5,000 petani muda di bawah Program Kor Tani.

Dalam perkembangan lain beliau berterima kasih kepada kerajaan negeri kerana telah mempertimbangkan permohonan LPP melaksanakan pembangunan kawaan agro makanan di negeri ini dan memperuntukan dana usahawan berdasarkan projek yang dilaksanakan.

“Selain itu LPP negeri ini juga menerima peruntukkan RM2.9 juta bagi menjalankan projek pengeluaran bahan makanan di negeri ini di samping memberi tumpuan kepada perlaksanaan projek kilang memproses makanan di Besut.,” katanya.