Halaman

17 January 2013

Negara luar kagum pendidikan Terengganu

Oleh: Kamarudin Mat Akib

Kesungguhan Kerajaan Terengganu membangunkan bidang pendidikan, termasuk memperkenalkan Kelas Maya dan penggunaan e-Book di sekolah-sekolah rendah mendapat pujian banyak negara luar.

Pengerusi Jawatankuasa Pendidikan, Pengajian Tinggi, Sains & Teknologi dan Sumber Manusia negeri, Dato’ Haji Ahmad Razif Abdul Rahman, berkata pujian itu disampaikan kepada dua wakil Jabatan Pelajaran Negeri (JPN) yang menghadiri persidangan pendidikan peringkat antarabangsa baru-baru ini.

“Pada persidangan tersebut ramai wakil dari luar negara melahirkan kekaguman mereka terhadap usaha kerajaan negeri memperkenalkan Kelas Maya di sekolah-sekolah rendah bagi meningkat mutu pendidikan di Terengganu.

“Malah, mereka juga amat tertarik dan kagum dengan langkah kerajaan memberikan e-Book secara percuma kepada semua pelajar dari Tahun Empat hingga Tahun Enam di sekolah-sekolah rendah di seluruh Terengganu,” katanya ketika ditemui di Primula Beach Resort, kelmarin.

Dato’ Haji Ahmad Razif berkata, ada antara wakil dari luar negeri menyatakan minat mereka untuk datang ke Terengganu dan melihat sendiri apa yang dilakukan kerajaan negeri bagi memajukan bidang pendidikan.

“Ini merupakan satu penghargaan yang besar kepada pemimpin Barisan Nasional (BN) yang telah bertungkus lumus mencari idea dan memperkenalkan program bagi meningkatkan mutu pendidikan anak-anak negeri ini,” tambahnya.

Sehingga September 2012, sebanyak 124 Kelas Maya telah dibuka di 41 sekolah rendah di seluruh negeri Terengganu.

Katanya, sejak e-Book diperkenalkan pada tahun 2009, seramai 113,922 murid telah mendapat kemudahan berkenaan secara percuma.

“Pada tahun ini kerajaan negeri menyediakan peruntukan RM3.2 juta bagi membuka lebih banyak Kelas Maya di negeri ini,” katanya.