Halaman

30 January 2013

Pemimpin Pas bakal menurut jejak Nasharudin

Dato' Haron Din
Zainon Ismail
Oleh: Aida Abd Rahman dan Suriati Ali 

Beberapa pemimpin kanan Pas dijangka bakal dipecat sebagai Ahli Majlis Syura Ulama parti itu, kata bekas pengikut setia parti itu yang juga penulis buku `Kafirkah Aku?’, Zainon Ismail.

Menurutnya, antara nama lain yang disebut-sebut berada dalam senarai pemecatan oleh Majlis Syura Ulama Pas ialah Timbalan Musyidul Am parti itu, Dato’ Haron Din.

Dato' Haron sebelum ini merupakan antara pemimpin Pas yang lantang mengkritik kesediaan parti itu membenarkan penggunaan kalimah Allah kepada agama-agama lain di negara ini.

Katanya,  semua itu tidak mustahil perkara itu berlaku selepas bekas Timbalan Presiden parti itu Nasharudin Mat Isa digugurkan sebagai ahli majlis itu pada 13 Jan lalu.

“Saya yakin ada lagi pemimpin Pas bakal menerima nasib seperti Nasharudin akibat tindakan mereka mempertikai mengenai kerjasama dengan DAP, selain berkaitan isu kalimah Allah. Akhir sekali saya rasa orang yang akan dipecat selepas Muktamar Pas akan datang ini kemungkinan Mohamad Sabu atas isu syiah. Saya rasa perdebatan ini selepasa muktamar, selepas pilihan raya.

“Majlis Syura Ulama Pas adalah badan tertinggi parti itu dan apabila keputusan dibuat oleh majlis itu, maka ia tidak perlu dipertikaikan lagi oleh mana-mana pihak dalam parti berkenaan,” katanya yang menggunakan nama penanya, C.N.Al-Afghani ketika menghadiri program diskusi ‘Dilema dan Ranjau Perjuangan Islam di Malaysia’ di Stadium Negeri, Kuala Terengganu, semalam.

Sebelum ini, akhbar tempatan melaporkan pemecatan Nasharudin sebagai Ahli Majlis Syura Ulama parti itu berikutan tindak tanduknya yang didakwa boleh merugikan parti itu.