Halaman

26 January 2013

Pusat rawatan asma HSNZ setaraf lima bintang

Oleh; Esah Abdullah

Sesuai diberi taraf perkhidmatan lima bintang sebagai  gambaran keselesaan Pusat Rawatan Asma Hospital Sultanah Nur Zahirah (HSNZ) yang dinaiktaraf dan mula beroperasi 14 Januari lalu.

Gelaran ini diberi oleh seorang bapa Encik Md Razif Abdullah 36, daripada Kampung Chendering ketika ditemui dibilik rawatan kecemasan menemani anaknya Nosratina Maisarah, 9, yang sedang menerima rawatan.

Katanya, beliau sangat menghargai usaha kerajaan menyediakan tempat khas khusus untuk pesakit asma menerima rawatan kelas pertama dalam keadaan selesa dan santai termasuk boleh menonton televesyen serta tempat keluarga menunggu pesakit.

“Saya yakin pesakit yang datang membuat rawatan di sini dapat merasakan kelegaan dan tidak stress serta cepat sembuh sama seperti anak saya yang seronok bila diajak ke hospital,’ katanya yang bertugas di Pejabat Daerah Kuala Terengganu.

Sementara itu adik Nosratina Maisarah mengidap penyakit asma sejak setahun lalu tersenyum bila didekati dan tidak merasa gerun bila alat pencegah asma dipasang di mukanya.

“Saya suka datang ke sini dapat tidur di kerusi empuk ini sambil tengok TV, doktor dan jururawat pun baik dengan saya,” katanya tersenyum malu.

Jabatan Kecemasan dan Trauma HSNZ telah dinaiktaraf sejak Julai 2009 dengan kos RM14.93 juta beserta peralatan bernilai RM5 juta

Ia menempatkan empat zon utama iaitu zon kritikal (merah) enam bilik, zon separa kritikal menempatkan 10 katil, zon tidak kritikal iaitu wad kecemasan (8 katil) dan wad pemerhatian (8 katil) serta bilik rawatan asma (enam buah kerusi rawatan).

Menurut Pengarah Kesihatan negeri, Dr Anwa Sulaiman berkata, semua perlatan di jabatan kecemasan dilengkapi peralatan termoden masaka kini yang diimport daripada Australia, German dan Jepun.