Halaman

25 January 2013

Tarian tradisional mampu promosi Terengganu

 Oleh: Suriati Ali 

 Pengemar seni muzik di awal 1970 an, pasti mengenali penggiat seni Wan Salmah Wan Sulaiman, 68 dan Wan Habsah Jusoh, 65 yang setia mengangkat martabat lagu dan tarian tradisional Terengganu.

 Tarian ulek mayang, rodat, anak burung baniong dan gamelan yang diperkenalkan penggiat seni ketika itu terus tersohor sehingga ke serata negara. Kebanyakan tarian yang berkisarkan kehidupan, budaya dan adat masyarakat Melayu itu mampu menaikkan imej dan keunikan Terengganu.

Penggiat seni, Wan Salmah, berkata dia masih bersedia mengajar mana-mana pihak atau individu yang ingin mengetahui secara mendalam mengenai tarian Terengganu.

Katanya, dia sudi berbuat demikian kerana sayang dan bimbang asal-usul pelbagai tarian, termasuk ulek mayang hilang keaslian tarian dan lagunya di mana satu ketika dahulu dicipta dan diperkenalkan Haji Mazlan Embong.

“Tarian lain seperti , rodat, anak burung baniong dan gamelan wajar dikekalkan kerana mempunyai keunikan tersendiri berbanding tarian yang dimiliki dan diperkenalkan negeri lain.

“Sebagai contoh, tarian ulek mayang iaitu bentuk asalnya adalah sebuah tarian memuja semangat. “Penarinya akan menggunakan mayang pinang dan mengoncangkannya semasa menari sehinggalah ia merasakan mayang pinang tersebut bergoncang dengan sendirinya sebelum dilepaskan kepada penari yang lain.

 “Tarian ini kebiasaannya diamalkan untuk memuja semangat laut. Namun pada hari ini, kepercayaan atas semangat itu sudah hilang, sebaliknya tarian ini cuma tinggal sebagai bentuk hiburan sahaja,” katanya.

Seorang lagi penggiat seni veteran, Wan Habsah, berkata tarian tradisional Terengganu jelas dapat menaikkan imej Terengganu bukan saja dalam negara malah di peringkat antarabangsa.

“Saya dan beberapa rakan seangkatan sekitar 1980an seakan tidak menang tangan mempromosi Terengganu di beberapa negara tersohor seperti Eropah, Singapura, Filipina dan sebagainya melalui tarian tradisional Terengganu,”katanya