Halaman

07 February 2013

Akademik muda lebih ramai di UMT

Oleh; Esah Abdullah

Universiti Malaysia Terengganu (UMT) memperkenakan Pusat Pengurusan Bakat Akademik (PPBA) bertujuan memberi perhatian yang serius dalam membangunkan potensi ahli akademik

Naib Censelor UMT, Prof Emeritus Dato’ Dr. Ibrahim Komoo berkata, mereka ini merupakan sumber kepakaran yang menjadi nadi kepada kecemerlangan akademik.

“Sebelum ini urusan pembangunan kerjaya ahli akademik diurus Bahagian Sumber Manusia khususnya dalam konteks pengambilan, cuti belajar, prestasi tahunan, latihan dan kenaikan pangkat,” katanya dalam sidang media di pejabatnya baru-baru ini.

Menurutnya, UMT mempunyai ramai ahli akademik yang memiliki PhD dan lebih 50 peratus adalah berusia 40 tahun ke bawah.

“Kita akan memberi perhatian kepada pembangunan bakat setiap ahli akademik supaya potensi kesarjanaan mereka terserlah dan dapat dimanfaatkan oleh UMT dan negara,” katanya.

Pada masa yang sama katanya, melalui Pejabat Pendaftaran perlu pengukuhan pembangunan sumber manusia sokongan atau bukan akademik.

 “Usaha untuk meningkatkan kualiti dan prestasi tinggi, sistem latihan dan sangkutan perlu diperkemaskan lagi bagi memenuhi sasaran,” katanya.

Sehubungan itu, pihaknya akan memperbaiki skim perkhidmatan kakitangan sokongan dan pentadbiran dan teknikal supaya terus berdaya maju serta mendorong mereka bekerja dengan semangat yang tinggi.