Halaman

09 February 2013

Bekas penyokong Pas pilih Umno

Oleh: Noraini Jusoh

Semakin dekat hari Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU-13) semakin ramai penyokong Pas keluar parti dan memilih Umno setelah timbul kesedaran dan kecewa dengan dengan sikap pemimpin pas yang hanya pandai menabur janji-janji kosong.

Ramly Abdullah, 53, dari Kampung Jerong Seberang, Marang merupakan salah seorang bekas penyokong Pas yang keluar dari parti tersebut dan memilih Umno kerana tidak lagi yakin dengan kepimpinan Pas.

Katanya, setelah 30 tahun lebih bersama Pas telah mula timbul kesedaran dalam dirinya untuk membuat perubahan.

"Walaupun di pulau oleh peyokong Pas setelah membuat keputusan untuk memilih Umno ia tidak mematahkan semangat saya.

"Saya akan terus membuat perubahan dalam masyarakat untuk mendapatkan pembelaan daripada kerajaan walaupun mendapat tentangan dari ahli Pas yang lain,” katanya ketika ditemui Teganukita pada majlis Selamat Tinggal Pas di kediaman Seri Iman, baru-baru ini.



Beliau yang pernah memegang jawatan Ahli Jawatankuasa (AJK) Pas di kampungnya telah menjadi wakil kepada 80 bekas penyokong Pas Kampung Jerong Seberang dan Kampung Bukit Chempedak, Marang dan hadir bersama-sama mereka ke majlis tersebut untuk menyerahkan borang keahlian Umno masing-masing kepada Menteri Besar, Dato’ Seri Haji Ahmad Said.

Sementara itu, bagi Zulharimi Din pula, beliau melihat kepimpinan Pas tidak ada masa depan dan menyebabkannya memilih Umno.

"Apa yang saya lihat, Pas tidak cakna golongan pemuda kerana kurang aktiviti yang melibatkan golongan tersebut.

"Sedangkan, dalam Umno golongan pemudanya dapat melibatkan diri dalam pelbagai aktiviti contohnya seperti pertandingan bola sepak yang selalu diadakan,” ujarnya.

Katanya, disebabkan Pas yang hanya pandai menabur janji-janji kosong, lebih baik beliau memilih Umno.

Wakil golongan muda, Mohd Zulfadly Zakaria, 28, berpendapat apabila bersama Pas susah hendak maju ke depan dan menyebabkan beliau bertekad untuk menyokong Umno.