Halaman

04 February 2013

KPDNKK lulus RM5.4 juta untuk majukan 6 koperasi di Besut.


DR Abdullah menyampaikan replika cek kepada pemimpin koperasi

Oleh: Mohammad Ishak

Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) telah meluluskan RM5.4 juta bagi membantu memajukan 6 buah koperasi di daerah Besut tahun ini.

Pengerusi Majlis Perundingan Koperasi Parlimen Besut yang juga Ahli Parlimen Besut , Datuk Seri Dr Abdullah Md Zin berkata,peruntukkan itu diluluskan bagi membiayai Tabung Modal Pusingan bagi 3 koperasi dan membantu 3 lagi koperasi untuk Bantuan Pembangunan.

Katanya, Koperasi Guru-Guru Melayu Besut Berhad yang kini mempunyai 2,500 anggota menerima tabung modal berjumlah RM5 juta ,

Koperasi Felda Selasih Besut Berhad sebanyak RM204,300 dan Koperasi Bersatu Jaya Pulau Perhentian Besut Berhad pula menerima RM103,500. 

Dr Abdullah berkata,bantuan pembangunan pula Koperasi Guru-Guru Melayu Besut Berhad turut menerima RM50,000, Koperasi Kemahiran Muda (Kemuda) Besut Berhad menerima RM43,026 dan Koperasi Sekolah Menengah Agama Maarif Besut Berhad pula menerima RM20,000.

Menurutnya bantuan diberikan setelah KPDNKK melihat akan prestasi tahunan dan keupayaan koperasi-koperasi di daerah Besut itu dalam membantukan pembangunan di Besut serta meningkat ekonomi dikalangan ahli-ahlinya.

Sementara itu itu ketika berucap melancarkan Majlis Perundingan Koperasi dan Mini Karnival Koperasi Parlimen Besut di Dataran Jerteh Souq disini beliau meminta umat Islam tidak terkeliru atau terpengaruh dengan isu-isu mengenai agama yang banyak ditimbulkan pelbagai pihak di musim ketibaan PRU13 ini. 

Katanya, rakyat diminta hanya berpandu kepada pihak yang telah dipertanggungjawabkan bagi memberi penjelasan kepada perkara-perkara seumpama itu iaitu Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) yang bernaung dibawah Majlis-Raja-Raja.

 Menurutnya mengenai isu Kalimah Allah dan Amanat Haji Hadi Awang , JAKIM telah pun mengeluarkan fatwa yang dengan nyata menolakkan kedua-dua daripada digunakan.