Halaman

13 February 2013

MB dianggap tetamu paling istimewa

Oleh: Suriati Ali

 “Kehadiran Menteri Besar bersama rombongan untuk menjenguk suami dan anak yang terlantar sakit dianggap tetamu paling istimewa dan cukup bermakna.

 “Makna tidaknya, kunjungan itu turut memberi sumbangan wang tunai RM500 dan pelbagai barangan dapur mampu meringankan beban di mana sebelum ini hanya bergantung kepada wang sumbangan anak dan Jabatan Kebajikan Masyarakat.


Dato' Seri Haji Ahmad sentiasa prihatin dan cakna mengenai kesihatan penduduk

 “Dengan duit yang diberi itu boleh saya belanja untuk membeli ubat dan terus mendapatkan rawatan secara tradisional untuk suami dan anak ketiga saya,” katanya Minah Ahmad, 54 ketika ditemui dirumahnya, Kampung Bukit Anak Dara, Kijal, Kemaman, baru-baru ini.

Suaminya, Othman Kasim, 60 sudah lapan tahun terlantar sakit dan tidak mampu menguruskan diri. Manakala anak, Mohd Zaki Othman, 33, disahkan doktor menghidap penyakit usus, hampir dua tahun tidak mampu menjalankan sebarang pekerjaan.

Penderitaan Mohd Zaki mendapat perhatian Pegawai Perubatan Klinik Awana Kijal, Prof Dr Selvaraj Y Subramaniam turut serta dalam kunjungan itu dengan mengarahkan supaya mendapat rawatan segera di Hospital Sultanah Nur Zahirah.

Hadir sama isteri Menteri Besar, To’ Puan Seri Hajah Norliza Mahmud, 20 ahli Pergerakan Wanita UMNO Bahagian Kemaman dan 15 kakitangan Pusat Khimat Masyarakat DUN Kijal.

 Isteri pesakit, Rahmah Abu Bakar, 78, berkata terima kasih banyak kepada Menteri Besar dan kerajaan negeri sebab sudi melawat suami, Abdul Karim Jusoh, 80 yang sudah sepuluh bulan terlantar akibat serangan strok.

 Katanya, kunjungan Dato’ Seri bersama rombongan lain cukup bermakna, selain sedikit sebanyak menghilangkan rasa sedih dengan apa yang dialami itu.

 "Segala nasihat Dato’ Seri dan doktor supaya terus tabah menjaga suami dengan memberi makanan berkhasiat, mengurut, dan tidak putus asa berdoa akan dituruti,” katanya.

 Pada hari sama, Dato’ Seri Haji Ahmad sempat meluangkan masa hampir sehari bagi melawat 11 pesakit dan uzur terlantar lain di Kampung (Kg) Darat, Kg Beris Nenas dan Kg Bukit Anak Dara, Kijal, Kemaman, dalam sempena Program Ziarah Orang Sakit,