Halaman

20 February 2013

Pakaian paling hodoh meriahkan sukaneka

Oleh; Esah Abdullah



Lazimnya banyak yang menganjurkan pertandingan ratu cantik atau pertandingan siapa paling kacak tetapi berlainan pula yang berlaku di Kampung Bukit Wan bila mengadakan Pertandingan Pakaian Paling Hodoh.

Sebenarnya, pertandingan ini berjaya mengamatkan suasana yang turut diselangi jeritan kanak-kanak serta sorakan golongan dewasa melihat kemunculan peserta yang datang menonjolkan diri dari beberapa sudut di tapak acara sukaneka setelah nama dipanggil oleh pengacara.

“Serasi dengan geografi kampung dikelilingi pokok renek membolehkan peserta bersembunyi sambil dibantu jurusolek masing-masing sebelum muncul dikhalayak untuk diadili,” kata Pengerusi Jawatankuasa Sukaneka Kampung Bukit Wan, Encik Zulkifli Abd Ghani.


Menurutnya, acara sukaneka diadakan selama dua hari dengan menyenaraikan 40 acara membabitkan golongan kanak-kanak, remaja, belia, dewasa dan warga emas.

“Saya seronok apabila hampir 97 peratus penduduk kampung keluar untuk menyertai acara sukaneka dan ada yang datang sebagai memberi sokongan semata-mata,” katanya.

Terdapat 16 acara khusus untuk peserta lelaki, perempuan (14 acara) dan kanak-kanak (10 acara) dan setiap acara menerima penyertaan 30 hingga 40 orang yang terpaksa melalui ujian saringan sebelum memilih juara.

Antara acara yang paling mencabar ialah pertandingan pakaian paling hodoh yang disertai 22 peserta termasuk kanak-kanak berusia sembilan tahun hingga 50 tahun.

“Pertandingan ini telah menjadi acara tradisi yang diadakan setiap tahun serta mendapat sambutan semua penduduk kampung,” katanya.

Acara lain yang mewarnai sukaneka berkenaan termasuklah pertandingan bola kandang lembu, bola cetong, kaki hantu, lari berundur, junjung nyior, musang berjangut, tarik balak, motor lambat, tangkap basah dan sebagainya.

Anjuran bersama Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK), Kawasan Rukun Tetangga (KRT) dan Pergerakan Wanita, Pemuda, Puteri, Persatuan Belia 4B dan Persatuan Futsal Kampung Bukit Wan berjaya memupuk perpaduan kalangan remaja, dewasa dan warga emas.

Majlis berakhir dengan jamuan makan malam, cabutan nombor bertuah, teka biji betik serta memilih seorang peserta berpakaian paling cantik dengan menawarkan hadiah telefun bimbit, barangan elektrik dan hamper.