Halaman

25 February 2013

Penduduk Hulu Besut terputus hubungan


Keadaan air Jambatan Sungai Jerbung di Hulu Besut.

Oleh: Mohammad Ishak 

Hujan lebat yang berterusan sejak tiga hari lalu terutama di kawasan pedalam Hulu Besut menyebabkan penduduk kawasan berkenaan terputus hubungan apabila Sungai Jerbung dekat Pasir Akar melimpah dan hanya boleh dilalui kenderaan berat sahaja.

Jambatan Sungai Jerbung dinaiki air kira-kira jam 5 petang ini menyebabkan lalu Jertih-Hulu Besut itu hanya boleh dilalui kenderaan berat sahaja.

Pihak berkuasa sudah meletakkan papan tanda amaran dan pemberitahuan mengenai laluan berkenaan yang menjadi penghubung penting kepada penduduk Hulu Besut dengan Bandar Jertih.

Berikutan hujan lebat tidak berhenti-henti sejak tiga hari lalu penduduk terutama yang tinggal di pinggir Sungai Besut kini dalam keadaan berjaga-jaga kerana khuatir akan berlaku banjir.

Keadaan bertambah membimbangkan penduduk apabila paras air Sungai Besut hampir melimpah tebing dan terdedah kepada berlakunya banjir.

Tinjuan mendapati hampir seluruh kawasan rendah sekitar daerah Besut sudah dinaiki air tetapi Bilik Gerakan masih belum dibuka kerana keadaan masih terkawal.