Halaman

05 February 2013

Terima kasih kerajaan BN

Oleh; Esah Abdullah



“Saya terharu dan bersyukur kerana kerajaan Barisan Nasional (BN) tidak pernah melupakan orang seperti kami,” kata pesara tentera Encik Zakaria Ngah, 62, dari Seberang Takir yang ditemui di majlis Penyerahan Cek RM1,000 kepada Pesara Tentera Tidak Berpencen di Wisma Darul Iman hari ini.

Beliau yang pernah bertugas selama 10 tahun dalam angkatan tentera kini berkerusi roda kerana diserang angin ahmar tiga tahun lalu itu ditemani salah seorang anak daripada enam beradik.

 “Terima kasih kepada kerajaan yang sangat perihatin kepada nasib kami di mana sebelum ini saya juga terima Bantuan Rakyat IMalaysia (BRIM) dan dana raya daripada kerajaan negeri,” katanya sambil mengesat air mata.

Encik Zakaria yang turut mengidap penyakit darah tinggi, kencing manis dan buah pinggang itu tetap tabah menjalani kehidupan bersama isteri yang juga sedang uzur.

“Saya akan gunakan duit ini untuk persekolahan anak-anak,” kata Puan Ramlah Mat Sat, 45, balu kepada pesara tentera Allahyarham Jali Abdul Rahman dari kampung Pasir Panjang, Kuala Terengganu.

Suaminya meninggal dunia November tahun lalu dan meninggalkan lima orang anak berusia antara sembilan hingga 21 tahun dan tiga daripadanya masih di bangku sekolah.

Puan Ramlah yang bekerja sebagai tukang cuci di Hospital Sultanah Nur Zahirah (HSNZ) melahirkan rasa syukur dan berterima kasih kepada kerajaan yang sentiasa mengambil cakna kebajikan rakyat sepertinya.

Bagi Raja Mat Raja Muda, 62, yang berkhidmat dalam tentera selama 18 tahun amat berbesar hati dengan pemberian one-off ini kerana dapat meringankan beban keluarga.

Beliau yang berasal dari Kampung Pak Katak, Kuala Nerus berkata, usaha kerajaan ini memberi kelegaan golongan pesara yang tidak berpencen sepertinya yang rata-rata bekerja sendiri dengan pendapatan tidak seberapa serta ada yang tidak bekerja kerana uzur.

Haji Mustafa Husin, 72, turut menyokong apa yang disuarakan rakan-rakan lain yang terpaksa melakukan pelbagai kerja untuk menyara keluarga.

“Pemberian hari ini amat bermakna bagi kami biar pun hanya sekali dan diharap ada lagi sumbang serupa pada masa akan datang bagi meringankan beban kami,” katanya.

Pada majlis itu, Menteri Besar Dato’ Seri Haji Ahmad Said telah menyampaikan bantuan one-off sebanyak RM1,000 seorang kepada 975 pesara dari daerah Kuala Terengganu, Marang, Hulu Terengganu dan Kuala Nerus.