Halaman

07 March 2013

15 atlet berbasikal terpilih sertai ACC di India

Oleh; Esah Abdullah

Seramai 15 orang atlet anak Terengganu telah terpilih mewakili negara ke Kejohanan Berbasikal Asia Ke 33 (ACC) dan Kejohanan Berbasikal Junior Ke-20 (AJCC) yang berlangsung di New Delhi, India bermula 5 hingga 17 Mac depan.

Menteri Besar ditemani SUK Terengganu sedang meneliti nama-nama atlet anak Terengganu yang terpilih mewakili negara ke Kejohanan Berbasikal Asia ke 33 di India.

Menteri Besar, Dato’ Seri Haji Ahmad Said berkata, seramai 36 orang atlet berbasikal kebangsaan yang menyertai kejohanan tersebut, 15 orang adalah dari negeri ini.

“Daripada 36 orang yang mewakili negara, 15 orang atau separuh daripadanya merupakan atlet kita,” katanya dalam sidang akhbar di Wisma Darul Iman semalam.

Katanya, pasukan negara akan berentap bersama 40 buah negara seluruh dunia yang mengambil bahagian dalam ACC Ke-33 dan AJCC Ke-20 dan akan berakhir 17 Mac depan di New Delhi, India.

Pasukan lelaki elit dibarisi Mohd Azizul Hasni Awang, Sofian Nabil Omar Bakri dan Amir Mustafa Rosli manakala Mohd Harrif Salleh dan Mohd Zamri Salleh dari TSG.

Wanita elit pula terdiri daripada Fatehah Mustafa dan Ummi Hamimah Mohamad dan Nuru Suhada Zainal merupakan atlet yang dilahirkan dalam Sukan Malaysia (Sukma) tahun lalu.

Manakala pasukan junior dibarisi Mohd Afiq Othman, Irwandie Lakasek, Asyraf Naim Ying. Badrul Hakimi Hamid dan Abdul Aziz Mohd Zahit kelima-lima mereka ini juga lahir dari Sukma.

Selain itu dua atlet mewakili pasukan bawah 23 tahun ialah Mohd Adiq Husainie Othman dan Yusrizal Usof.

“Kita berharap atlet kita mampu mengharumkan nama negara dengan memberi tentangan hebat kepada atlet dari negara-negara yang bertanding dalam kejohanan itu,” katanya.