Halaman

03 March 2013

`Cuak’ dengan kenyataan Tian Chua-MB

Oleh: Suriati Ali 

Pelbagai pihak kesal dan `cuak’ kenyataan Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Tian Chua yang mendakwa pertempuran di Kampung Tandou, Lahad Datu, Sabah, sebagai konspirasi UMNO.

Menteri Besar, Dato’ Seri Haji Ahmad Said, berkata berkata apa yang diperkatakan itu adalah satu fitnah yang serius dan sukar dimaafkan kerana kejadian yang mengakibatkan nyawa terkorban turut dipolitikkan.

“Perkara ini sudah melampau, pihak berkuasa disarankan membuat siasatan dan mengambil tindakan tegas terhadap pemimpin pembangkang itu,” katanya yang juga Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Terengganu.

Katanya, Tian Chua langsung tidak menghormati kesedihan kerajaan dan keluarga anggota keselamatan yang terbunuh dalam pertempuran dengan penceroboh di Lahad Datu itu yang sebenarnya antara wira negara mempertahankan tanah air.

 Beliau berkata, amat malang apabila Tian Chua mendakwa kejadian itu satu konspirasi UMNO. "Dalam saat kita (kerajaan) sedih di atas kematian anggota pasukan keselamatan, dia tuduh pula kita (UMNO) ada konspirasi dalam tragedi ini. Ini satu fitnah serius kepada kerajaan dan rakyat Malaysia.

"Saya kira Tian Chua ini gatal mulut membuat dakwaan yang tidak bertanggungjawab dan pihak keselamatan perlu mengambil tindakan sewajarnya kepada orang yang (membuat kenyataan) tidak bertanggungjawab ini," katanya selepas menyampaikan hadiah kepada pemenang perlumbaan basikal Le Tour de Langkawi (LTdL) di Dataran Shahbandar, Kuala Terengganu, semalam.

Semalam, akhbar melaporkan laman berita rasmi PKR, Keadilan Daily memetik Tian Chua sebagai berkata, kejadian di Lahad Datu dipercayai konspirasi terancang UMNO mengalih perhatian dan menakut-nakutkan rakyat.