Halaman

11 March 2013

FAKTA DAN BUKTI: SIAPA ASALNYA RAMPAS TANAH??



KALAU sekiranya tidak diberi penerangan yang jelas kepada rakyat, kerajaan Barisan Nasional (BN) selalu digambarkan dengan gambaran yang salah dengan fakta-fakta yang salah.

Pemimpin pembangkang selalu merahsiakan punca sebenar atau dalam dialek Terengganu disebut ‘susuk punca’.

Misalnya dalam isu rampasan tanah yang merek halakan kepada kerajaan Barisan Nasional, tetapi sebenarnya yang berbuat demikian adalah kerajaan pembangkang yang memerintah Terengganu pada 1999-awal 2004).

Contohnya Rancangan Tatatur Perpindahan Banjir di Kawasan Pengkalan Merbau, Mukim Hulu Nerus Daerah Setiu.

Senarai kelulusan kepada peserta-peserta terbabit telah diluluskan oleh Kerajaan BN Terengganu pada zaman Tan Sri Wan Mokhtar Ahmad menjadi Menteri Besar (sila rujuk surat lampiran) PTG.TR 07/171998/0008(7).

Namun sebaik kerajaan pembangkang mengambil alih di Terengganu, di bawah Menteri Besar, Dato’ Seri Haji Abdul Hadi Awang, senarai baru telah dibuat menggantikan senarai sebelumnya.

Sila rujuk surat lampiran: PTG.TR 07/17/1999/0005 (9).


 Ini bermakna mereka yang tersenarai sebelumnya tiada lagi dengan wujudnya senarai baru- dengan bahasa kasarnya, tanah yang mereka terokai telah dirampas dan diberi kepada orang baru yang sudah tentu ada kaitannya dengan penyokong parti yang baru berkuasa waktu itu (Nov 1999).

Sehubungan dengan itu pelbagai operasi diadakan untuk memastikan mereka yang meneroka sebelumnya sebagaimana dalam senarai asal di zaman kerajaan BN tidak mengusahakan lagi tanah itu.

Jika diusahakan atau ‘rentah’ maka ia sudah menjadi satu kesalahan kerana dalam senarai baru yang dibuat oleh kerajaan baru ia sudah diberikan kepada orang lain. Amat sedih dan pilu.....segala kayu, pagar, pokok tanaman dan sebarang binaan dimusnahkan.