Halaman

27 March 2013

KISAH KERA DAN TUPAI

Oleh: Ruslan AR


 

Mungkin wartawan baru tidak mengetahui peristiwa ini dan wartawan lama mungkin sudah lupa bahawa Presiden Pas Dato’ Seri Abdul Hadi Awang pernah membuat kenyataan menyifatkan golongan wartawan lebih hina dari KERA dan TUPAI.

Beliau membuat ucapan itu di Dungun pada Februari 2002, sewaktu beliau menjadi Menteri Besar Terengganu.

Apabila Kelab Wartawan Terengganu (KAWAT) berasa tercabar dan terhina atas kenyataan biadab itu, Presidennya, Mustaffa Kamal Basri dan barisan jawatankuasa telah menghantar memorandum bantahan di atas kenyataan itu. Setiausaha Akhbar beliau,

Haji Zahari Mohamad merangkap Ahli Dewan Undangan Negeri Adun, Kawasan Jabi waktu itu menerbitr kenyataan akhbar bahawa tidak salah Dato’ Seri Abdul Hadi menyamakan wartawan dengan tupai dan kera kerana katanya dalam perumpamaan Melayu ada menyebut kera dan tupai juga.

Contoh yang beliau berikan ialah seperti kera kena belacan, kera mendapat bunga, sepandai pandai tupai melompat. Apa yang pasti, kenyataan menyamakan wartawan dengan binatang seperti kera dan tupai cukup mengaibkan dan menghina golongan wartawan.

Ini boleh dikatakan hampir sama dengan sikap Mursyidul Am Pas, Dato’ Nik Abdul Aziz Nik Mat (Menteri Besar Kelantan) yang menyamakan penerima bantuan wang Brim seperti binatang ternakan ayam dan lembu.