Halaman

03 March 2013

MENJELANG PRU 13- JANGAN TERPENGARUH DENGAN TUDUHAN DAN FITNAH

Oleh: Pengarang Teganukita. 

Adalah sesuatu tuduhan yang tidak benar sama sekali terhadap kerajaan dan kepemimpinan negeri ‘baham balak’ seperti yang dilakukan oleh pihak yang mahu menghasut rakyat menjelang pilihan raya umum PRU ke 13.

Tiada suatu bukti dan asas terhadap tuduhan itu, melainkan syak wasangka semata-mata. Pengarah Jabatan Hutan Negeri Terengganu, Haji Azmi Nordin menafikan sama sekali perkara itu dan memberi tahu bahawa pengurusan kawasan hutan berjalan dengan baik dan telus.

Beliau menjelaskan Jabatan Hutan Terengganu sentiasa memantau apa-apa berkaitan dengan pengurusan hutan bagi pihak kerajaan.

Lembaga Hasil Hutan Negeri ada meluluskan kawasan balak kepada 12 syarikat yang mempunyai kilang papan di negeri ini.

“ Skim sawmill itu ada kebaikannya untuk tujuan menjaga kebajikan pekerja ‘sawmill’ berkenaan.

Ia telah diadakan sekian lama, sejak zaman Tan Sri Wan Mokhtar Ahmad menjadi Menteri Besar lagi dan diteruskan oleh Dato’ Seri Ahmad,” jelasnya. Adun Batu Buruk, Dr.Syed Azman yang membuat aduan kepada SPRM kononnya berlaku kejadian ‘baham balak” berikutan kelulusan kerajaan di bawah skim tersebut.

Skim ini bertujuan untuk mempastikan sawmill dapat terus beroperasi dan pekerja terus mendapat kerja dan menanggung keluarga mereka.

Tiada sama sekali kerajaan atau pemimpin negeri atau Jabatan Perhutanan mensyaratkan sumbangkan duit terlebih dahulu kepada mana-mana sawmill untuk layak memperolehi skim tersebut.

Katanya,kelulusan diberikan kepada sawmill terbabit adalah berdasarkan beberapa kreteria yang diputuskan dalam mesyuarat rasmi Lembaga Hasil Hutan dipengerusikan Menteri Besar sejak dulu lagi dan beliau sebagai pegawai kerajaan ada sama di dalam mesyuarat itu.

Jelasnya Pejabat Hutan lagi, kawasan hutan yang hendak diberi pun terlebih dahulu diperiksa oleh Jabatan Hutan dan bukannya boleh diluluskan sewenang-wenangnya.

Oleh itu, orang ramai diminta berhati-hati dalam menerima maklumat yang tidak pasti dan perlu merujuk kepada pihak bertanggungjawab dalam urusan berkaitan hutan dan balak terlebih dahulu sebelum membuat tuduhan.