Halaman

19 March 2013

Rela pelawa belia serta Skuad Muda

Oleh; Esah Abdullah

Belia lepasan sekolah di negeri ini dipelawa menyertai anggota Rela untuk membolehkan membina jati diri serta memupuk semangat kesukarelawan membantu masyarakat ketika ditimpa bencana.

Che Mohammat serah pakaian seragam kepada seorang anggota Rela
Penolong Pegawai Rela Daerah Setiu, Mejar (Rela) Che Mohammat Ropi Makhtar berkata, Rela kini mewujudkan Skuad Muda untuk mereka yang berusia 21 hingga 30 tahun dan Skuad Remaja terbuka kepada remaja berusia 18 hingga 21 tahun.

“Manakala mereka yang berusia 31 hingga 58 tahun boleh menjadi Anggota Rela biasa,” katanya di Majlis Dialog dan Penyampaian Pakaian Seragam Rela di Balai Raya Kampung Hilir Darat, Batu Rakit, Kuala Terengganu.

Katanya, anggota Rela yang lama atau yang baru menyertai skuad muda remaja akan mengikuti sekurang-kurangnya 15 siri kursus yang diadakan setiap hujung minggu dalam usaha memantapkan anggota ketika berdepan dengan tugas mengawal ketenteraman masyarakat.

 “Walaupun anggota kita hanya berstatus sukarelawan namun mereka diberi elaun RM6 bagi setiap jam mengikut waktu bertugas,” katanya.


Menurutnya kini anggota Rela telah diberi kepercayaan membantu pasukan keselamatan untuk mengawal tempat-tempat tumpuan awam serta memantau keselamatan kawasan sekolah dan pelajar ponteng.

Tambahnya, jumlah anggota Rela Kawasan Batu Rakit kini berjumlah kira-kira 2,000 orang dan 80 orang anggota baru telah menerima pakaian seragam masing-masing dalam majlis yang diadakan itu.