Halaman

11 March 2013

Suasana politik BN lebih baik

Oleh: Suriati Ali

 Mantan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad menegaskan suasana politik Barisan Nasional (BN) sekarang lebih baik berbanding sewaktu Pilihan Raya Umum (PRU) pada 2008, hasil pelbagai pendekatan baru yang dilaksanakan Perdana Menteri, Dato Seri Mohd Najib Tun Razak.

 "Saya berpendapat, sejak Dato’ Seri Najib ambil alih (jawatan Perdana Menteri), iklim bertukar dan beransur-ansur memihak semula kepada BN, kepada Umno khususnya.

 "Ini kerana saya sedar tahun 2008, ramai juga orang Umno yang mengundi parti lawan kerana kecewa. Jadi sekarang ini tiada sebab lain mereka kecewa dan banyak usaha sedang dilakukan Dato’ Seri Najib untuk memulihkan semula sokongan kepada Umno dan BN.,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada Program Bicara Tokoh Negarawan, di Dewan Majlis Daerah Marang, di Kampung Paya, Marang, kelmarin.

 Kira-kira 6,000 orang terdiri daripada penduduk kampung, kakitangan kerajaan dan ahli-ahli pertubuhan kebajikan hadir pada majlis anjuran panel Perundingan Pertubuhan Bukan Kerajaan (NGO) Terengganu dengan kerjasama kerajaan negeri.

 Hadir sama, Menteri Besar, Dato’ Seri Haji Ahmad Said; Setiausaha Kerajaan Negeri, Dato’ Haji Mazlan Ngah, Pegawai Pembangunan Parlimen Marang, Dato’ Haji Abdul Rahman Bakar; Yang Dipertua Dewan Undangan Negeri, Dato’ Tengku Putera Awang dan beberapa pemimpin setempat.

 Tun Dr Mahathir turut memberitahu tiada jalan keluar bagi mengatasi masalah perpecahan di kalangan orang Melayu kecuali menumbang atau `meranapkan’ parti Pas pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU13).

 Beliau berkata, Pas yang dipimpin Presidennya, Dato’ Seri Abdul Hadi Awang hanya wujud bagi kepentingan diri pemimpin parti berkenaan dan bukan bagi kepentingan bangsa, agama dan negara.

“Jika mereka benar-benar ikhlas berjuang untuk agama dan bangsa, mengapa timbul isu solat Jumaat dua kariah dan sanggup melabelkan Umno sebagai kafir serta mendoakan agar Barisan Nasional (BN) tumbang dan wujudnya Amanat Haji Hadi.

 “Semua itu memberi kesan yang cukup hebat kepada masyarakat, terutama golongan Melayu yang kini berpecah kepada tiga puak, iaitu ada yang berpihak kepada Umno, Pas dan Parti Keadilan Rakyat (PKR),” katanya.