Halaman

10 March 2013

Terenganu makin maju

Oleh: Suriati Ali 

 Banyak perubahan berlaku di Terengganu, terutama berkaitan pembangunan, pendidikan dan sukan hasil daripada sikap cakna pimpinan Barisan Nasional (BN).

 Mantan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad, berkata kemajuan pelbagai aspek itu tidak boleh dipertikaikan lagi, apatah lagi, Terengganu yang dulunya negeri paling miskin kini semakin maju dan kaya dengan hasil minyak.

 “Orang Terengganu sewajarnya bersyukur, jangan kita jadi sombong, takbur dan tidak tahu bersyukur.

“Jangan sekali-kali terima ajaran karut Pas seperti orang bagi bantuan kita ambil tetapi jangan bersyukur dan ucap terima kasih kepada pemberi, itu adalah ajaran Pas sebenar,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada Program Bicara Tokoh Negarawan, di Dewan Majlis Daerah Marang, di Kampung Paya, Marang, semalam.

 Kira-kira 6,000 orang terdiri daripada penduduk kampung, kakitangan kerajaan dan ahli-ahli pertubuhan kebajikan hadir pada majlis anjuran panel Perundingan Pertubuhan Bukan Kerajaan (NGO) Terengganu dengan kerjasama kerajaan negeri.

 Hadir sama, Menteri Besar, Dato’ Seri Haji Ahmad Said; Setiausaha Kerajaan Negeri, Dato’ Haji Mazlan Ngah, Pegawai Pembangunan Parlimen Marang, Dato’ Haji Abdul Rahman Bakar; Yang Dipertua Dewan Undangan Negeri, Dato’ Tengku Putera Awang dan beberapa pemimpin setempat.

Tun Dr Mahathir berkata, beliau datang ke Terengganu buat kali pertama pada 1959 dan pada masa sama ke Kelantan untuk meminjam kereta seorang kawan, tetapi rakannya menolak pemintaan itu.

“Mengenangkan hal itu saya menjadi hairan dan sedih kerana ketika dia datang ke Kedah, saya bagi pinjam kereta untuk keluar meninjau keadaan Kedah.

“Apabila difikrkan balik, rupa-rupanya ada rahsia di sebaliknya, dia tidak mahu bagi kerana jala raya di negeri itu terutama menuju ke Terengganu `retak seribu’ (rosak teruk). Kalau bawa kereta memang boleh rosak,” katanya .

 Bagaimanapun, katanya, keadaan itu sudah jauh berubah dan Terengganu sudah maju dan lengkap dengan pelbagai prasarana, termasuk pembinaan jalan yang baik di seluruh negeri.