Halaman

28 March 2013

Terengganu sasar penurunan 32 peratus kadar NRW

Oleh: Suriati Ali 

 Kerajaan negeri mensasarkan kadar Non Revenue Water (NRW) dapat diturunkan sehingga 32 peratus sehingga akhir tahun ini bagi memastikan keupayaan sistem agihan dan pembekalan air kepada pengguna berada pada tahap maksimum.

 Menteri Besar, Dato’ Seri Haji Ahmad Said, berkata pihaknya yakin sasaran itu mampu diperoleh kerana Syarikat Air Terengganu (Satu) sentiasa berusaha meningkatkan kualiti kerja selain menyedari keupayaan menurunkan NRW akan memberi pulangan pendapatan besar kepada rakyat kerajaan negeri.

 Katanya, pihaknya sedar, ia bukan satu usaha yang mudah untuk menurunkan kadar NRW, tetapi tindakan-tindakan yang lebih strategik dan berterusan perlu dilaksanakan.

“Kerajaan negeri yakin isu NRW ini dihadapi semua operator air di negara ini. Oleh itu, saya sarankan Ssuruhanjaya Perkhidmatan Air Negara (SPAN) dan Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau Dan Air perlu melihat isu ini dengan teliti.

 “Pada masa sama disarankan mengambil pendekatan yang holistik bagi mengatasi isu NRW kerana isu ini merupakan isu nasional,” katanya.

 Katanya, pihak kementerian dan SPAN perlu membuat penyelarasan program atau projek bagi menangani isu ini secara menyeluruh dan menyeragamkan tindakan -tindakan yang diambil di semua negeri.

 “Saya fikir semua operator perlu berkongsi maklumat, kaedah, pengalaman danteknologi serta mencari amalan terbaik bagi mengatasi masalah ini.

 “SPAN boleh menjadi facilitator ke arah ini dan semua operator wajar berkongsi kejayaan masing-masing bagi memastikan pencapaian matlamat untuk menurunkan NRW dengan lebih cepat dan berkesan,”katanya

. Katanya, pihak Kementerian juga perlu menyediakan peruntukan yang mencukupi bagi pelaksanaan program atau projek yang berkaitan dengan NRW.

Tanpa peruntukan yang mencukupi adalah amat sukar untuk semua operator mengawal kadar NRW sehingga ke satu tahap yang munasabah dan boleh diterima

 “Saya berpendapat isu NRW ini sukar dikawal kerana kemampuan kerajaan negeri bagi membiayai program atau projek berkaitan dengan NRW adalah amat terhad,” katanya.