Halaman

11 April 2013

5 Mei mungkin cuti umum di Terengganu

Oleh: Suriati Ali 

Kerajaan negeri akan menimbang untuk membenarkan cuti umum pada hari pengundian bagi Pilihan Raya Umum Ke 13 (PRU13) pada 5 Mei depan, bagi membolehkan penduduk Terengganu menunaikan tanggungjawab mereka.



 Menteri Besar, Dato’ Seri Haji Ahmad Said berkata, pihaknya akan mengadakan perbincangan khas berkaitan perkara itu mengikut peraturan yang ditetapkan.

 “Kita belum memutuskan lagi sama ada ia cuti atau tidak, apabila tiba masa nanti akan diberitahu, “ katanya.



 Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan Sambutan Hari Lembaga Kemajuan Terengganu Tengah (Ketengah) Ke-40, di Bandar Al-Muktafi Billah Shah, Dungun, hari ini.

Hadir sama Pengurus Besar Ketengah, Haji Wan Mat Amin Wan Daud; Mantan Ahli Parlimen Dungun, Datuk Matulidi Jusoh dan pegawai-pegawai kanan kerajaan negeri.

 Dato’ Seri Haji Ahmad turut memberitahu Barisan Nasional (BN) Terengganu akan mengumumkan senarai calon untuk bertanding di peringkat Dewan Undangan Negeri (DUN) dan Parlimen di negeri ini selepas mendapat watikah dari Perdana Menteri, Dato' Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak.

 “Kita tidak mahu melengah-lengahkan perkara ini, sebaik saja dapat kebenaran dan watikah dari pucuk pimpinan, sehari selepas itu, kita akan umumkan calon-calon berkaitan,” katanya.

 Dalam perkembangan lain, beliau juga berkata manifesto BN Terengganu yang bakal diumumkan nanti ada sedikit tambahan berbanding manifesto BN Pusat.

 “Apa yang pasti, ianya bukan janji kosong atau janji tidak logic seperti apa yang dumumkan part-parti pembangkang dan Pakatan Rakyat (PR),” katanya.



 Sebelum itu, Dato’ Seri Haji Ahmad bersama rombongan sempat meluangkan masa melawat gerai-gerai pameran yang disertai pelbagai agensi kerajaan dan swasta.

 Pelbagai aktiviti diadakan sempena majlis sambutan yang diadakan selama tiga hari dan berakhir 13 April itu, termasuk pertandingan memasak, peraduan kuiz, demontrasi produk usahawan, pertandingan sukan rakyat dan seminar kerjaya.