Halaman

19 April 2013

Manifesto PR Tiada Nilai Kepada Rakyat

Oleh FAUZI MOHD 
 fauzibinmohd@yahoo.com 

Manifesto yang dilancarkan Pakatan Rakyat pada Februari lalu dilihat sebagai dokumen tidak bertanggungjawab yang disajikan kepada rakyat.

Jika Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim sebelum ini menganggap bahawa manifesto bukan janji maka bermakna rakyat tidak boleh mengharapkan apa-apa kepada manifesto berkenaan.

Rakyat yang sudah tertipu dengan janji-janji sebelum ini secara sinis menggelar pakatan pembangkang itu sebagai “Pakatan 15 Peratus” berdasarkan sejak mereka berkuasa pada tahun 2008, mereka hanya berjaya melaksanakan 15 peratus janji yang dibuat dalam pilihan raya umum lalu.

 Bukan setakat “Pakatan 15 Peratus” tapi manifesto mereka langsung tidak bertanggungjawab dan ini adalah berbeza dengan Barisan Nasional (BN) yang anggap manifesto sebagai dokumen penting antara BN dan rakyat.

Perdana Menteri, Dato’ Seri Mohd Najib Tun Razak turut mengulas berkaitan tuduhan pembangkang yang menganggap BN meniru manifesto pakatan pembangkang.

 “Saya percaya mereka yang meniru manifesto kita kerana banyak yang mereka cuba ketengahkan telah pun dilaksanakan oleh BN. Misalnya janji-janji yang mereka nak bawa nak sebagainya.

 “Yang lebih buruk kerana manifesto mereka tidak berpegang di bumi nyata misalnya berkaitan subsidi minyak yang mana mereka mahu menurunkan 20 sen.” Ujar Perdana Menteri.

Berdasarkan kiraan yang telah dilakukan, sekiranya harga minyak diturunkan maka bermakna kerajaan akan menanggung subsidi tambahan.

 Sekiranya turun 20 sen sebagaimana yang disebut pemimpin Pakatan Rakyat bermakna kerajaan terpaksa menanggung RM4.4 bilion yang mana duit itu boleh digunakan untuk membantu golongan yang memerlukan sedangkan minyak hari ini boleh digunakan sesiapa saja.

Sebab itu manifesto pembangkang tentang minyak dan sebagainya lebih kepada mereka yang berkemampuan dan kaya sedangkan fokus BN adalah untuk menjaga golongan miskin yang memerlukan.

Simpanan daripada subsidi minyak itu boleh digunakan untuk membina lebih banyak frasarana untuk keluarga miskin.

Dengan jumlah RM4.4 bilion itu boleh disalurkan terus kepada golongan rakyat yang memerlukan sedangkan penggunaan minyak adalah terhad kepada golongan tertentu.

Rata-rata rakyat sudah tahu, duit terbabit boleh digunakan semula kepada rakyat dengan cara untuk pembinaan rumah PPRT dan sebagainya.

Bayangkanlah dengan jumlah itu berapa banyak rumah PPRT boleh dibina untuk kemudahan rakyat. Isu berkaitan manifesto dalam Pakatan Rakyat adalah isu populis semata-mata.