Halaman

20 April 2013

Pas-PKR bertembung di tiga DUN

Oleh: Aida Abd Rahman

Pertembungan sesama sendiri antara Pas dengan PKR terjawab apabila Pakatan Rakyat itu mencalonkan wakil masing-masing di tiga Dewan Undangan Negeri (DUN) Seberang Takir, Kota Putera dan Bukit Besi, pada hari penamaan calon di seluruh Terengganu, hari ini.

DUN Seberang Takir melibatkan pertandingan antara penyandang kerusi itu, Dato’ Ahmad Razif Abd Rahman (BN) dengan Zakaria Dagang (Pas) dan Ahmad Nazri Mohd Yusof (PKR), manakala Kota Putera melibatkan Mohd Mahdi Musa (BN) menentang calon PKR, Dr Mohamed Abdul Ghani Ibrahim dan Adam Mat Said dari Pas.

Sementara DUN Bukit Besi pula calon BN, Roslee Daud  akan menentang Roslan Ismail (Pas) dan Mohd Shamsul Mat Amin (PKR).

Ketika ditanya kepada calon Pas (Bukit Besi), Roslan pertembungan itu menguatkan lagi fakta berhubung wujudnya ketidaksefahaman di kalangan PR, Bendahari Pas Dungun itu menafikan perkara terbabit, sebaliknya menganggap kehadiran PKR sebagai sokongan kepada Pas.

“(Penglibatan PKR sebagai calon) ini sebagai sokongan (kepada Pas). Kita pertahankan supaya undi tidak pergi sepenuhnya kepada Umno. “Undi yang berpecah kepada dua itu, kamu (wartawan) kira dalam matematik, tetapi sekarang ini kita kira (undian) secara psikologi,” katanya.

Sementara itu, Mohd Shamsul, 28, (Bukit Besi- PKR) pula mengambil keputusan tetap bertanding walaupun berlaku pertindihan dengan Pas, sebagai memikul amanah Presiden PKR, Dato’ Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail yang memberi mandat itu kepada beliau sebelum ini.

“Pengundi yang akan menentukannya. Benda ini tidak boleh dijangka, kita lihat apabila akhir hari pengundian nanti insya-Allah. “Kita ada strategi (berkempen) kita dan kita akan terus menjalankan amanah yang diberikan oleh PKR Pusat supaya saya bertanding . Ini adalah parti, bukan personal, kalau orang perjuangkan personal tahu sendirilah,” katanya.

Mohd Shamsul yang juga Ketua Angkatan Muda Keadilan Dungun, baru berkecimpung dalam PKR kira-kira enam tahun lalu muncul calon termuda PKR mewakili kerusi DUN seluruh negara juga menyifatkan jentera parti bukan penentu kepada kejayaan dalam pilihan raya, sebaliknya akan menggunakan strategi tersendiri untuk menawan pengundi nanti.