Halaman

13 April 2013

PKR bakal berkubur di Terengganu

Oleh: Cicit Laksamana

Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU13) yang bakal diadakan pada 5 Mei nanti bakal menyaksikan Parti Keadilan rakyat (PKR) ‘berkubur’ di negeri Terengganu.

Melalui persefahaman yang dicapai Pakatan Rakyat (PR) yang turut dianggotai Pas dan DAP, PKR hanya diberi kuota satu kerusi Parlimen di Terengganu iaitu Kemaman manakala tujuh kerusi lagi dibolot oleh Pas.

Dalam satu ceramah di Chukai baru-baru ini, Ketua Umum PKR, Dato’ Seri Anwar Ibrahim mengumumkan Kamarudin Chik sebagai calon tunggal parti itu yang akan bertanding di Kemaman pada PRU13.

Kamarudin yang berasal dari Kuala Terengganu tidak dikenali oleh ahli-ahli dan pengikut PKR di kawasan itu, apatah lagi di kalangan penyokong Pas yang merupakan sekutu mereka dalam PR.

Anwar ketika mengumumkan nama Kamarudin sebagai calon PKR kononnya berkata, beliau dipilih kerana memenuhi kriteria dan merupakan ahli parti yang setia dan tidak mudah khianat kepada parti.

‘Sebab itu kita pilih orang Terengganu menetap di Kemaman…kita tidak mahu berlaku seperti 2008, khianat sebelum pilihan raya dan khianat selepas pilihan raya tak dapat jadi calon, kriteria penting kita adalah orang yang taat dan tidak belot dan tidak khianat parti,” katanya.

Pada pilihan raya umum 2008, calon Barisan Nasional (BN) yang kini Menteri Belia dan Sukan, Dato’ Seri Ahmad Shabery Cheek menewaskan calon PKR Fariz Musa bagi Parlimen Kemaman dengan majoriti 12,683 undi.

Pemerhati politik berpendapat calon PKR kali ini bakal kalah di tangan calon BN dengan majoriti yang lebih besar lagi.

Ini bermakna PKR tidak akan berpeluang bertapak di Terengganu di mana akhirnya ia akan terus berkubur kerana sokongan rakyat terhadap parti itu semakin terhakis.