Halaman

08 April 2013

UniSZA ‘permata’ di Pantai Timur

Oleh; Esah Abdullah

Saya yakin Universiti Sultan Zainal Abidin (UniSZA) ini akan jadi ‘permata’ di Pantai Timur kerana kehebatanya sentiasa terserlah sejak ia diwujudkan 20 tahun lalu.

Pengerusi UniSZA, Tan Sri Alimuddin Mohd Dom berkata, usaha –usaha menarik pelajar luar negara ke universiti ini sedang dibuat selaras dengan matlamat Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) menjadikan negara ini sebagai hab pendidikan bagi rantau Asia ini.

Katanya,UniSZA mempunyai fakulti penting termasuk perubatan, pendidikan Islam, teknologi maklumat, pertanian yang mampu menarik minat pelajar dari luar negara khususnya dari negara Asean.

“Kami merancang ke arah mengangkat martabat university ini berada dalam rangkin teratas dan yakin dengan adanya komitmen kerajaan negeri yang memberi perhatian serius terhadap bidang pendidikan di negeri ini,” katanya dalam sidang media di UniSZA.

Menurutnya, dengan pelbagai kemudahan yang ada serta kos sara hidup yang rendah berbanding di Kuala Lumpur akan menjadi salah satu sebab ibu bapa dari luar memilih UniSZA.

“Ia akan mepercepatkan lagi usaha kita menjadikan UniSZA ini sebagai permata yang sinarnya menerangi seluruh Pantai Timur,” katanya.

Sebagai Pengerusi yang baru dilantik Tan Sri Alimuddin berkata, beliau bangga dengan perkembangan pendidikan di negeri ini kerana mampu mencatat keputusan terbaik negara dalam beberapa peperiksaan awam seperti UPSR, PMR, SPM dan STPM.

“Terengganu tersenarai dalam kumpulan teratas pendidikan negara dan tidak ada sebab kita tidak boleh melonjakkan kedudukan UniSZA kerana keputusan di peringkat rendah sudah dibuktikan,” katanya.

Katanya, aApa yang perlu diyakinkan kepada anak-anak Terenganu hari ini ialah terjemahkan kecemerlangan itu keperingkat lebih tinggi bagi mempercepatkan keupayaan universiti memacu kecemerlangan.

“Menteri Besar Terengganu adalah seorang yang sangat perihatin terhadap pendidikan dan saya bercadang untuk mengadap beliau bagi membentangkan hasrat bersama memajukan pendidikan di negeri ini,” katanya.

Katanya, kalau boleh peruntukan kerajaan negeri dapat disalurkan juga ke UniSZA, untuk memberi tambahnilai kepada beberapa projek dalam usaha menjadikan ia antara universiti terbaik di negara ini.