Halaman

04 May 2013

Calon BN Paka gotong royong bersama penduduk

Calon Barisan Nasional BN Dewan Undangan Negeri Paka, Datuk Matulidi Jusoh Bergotong Royong Bersama 50 Peserta membersih kebun Tanaman Kelapa Pandan di Kampung Tebing Tembah, semalam.

Projek tanaman kelapa pandan yang dimulakan sejak tahun 2010 membabitkan seramai 62 peserta yang diberikan kerajaan khusus kepada penduduk miskin dikawasan terbabit.

Datuk Matulidi berkata, melalui fasa pertama dan kedua itu setiap peserta diberikan tanah seluas kira-kira satu hektar untuk mengusahakan tanaman kelapa terbabit dan setiap peserta mampu menanam kira-kira 70 hingga 80 pokok kelapa.

 "Kelapa pandang itu dijangka akan mengeluarkan hasil awal tahun depan. Apabila mengeluaran hasil nanti setiap peserta akan memperolehi pendapatan antara RM2,000 hingga RM2,500 sebulan dan seterusnya dapat menambah hasil pendapatan peserta,"katanya.

Katanya, peserta projek tanaman kelapa Itu mendapat bimbingan Pejabat Pertanian Dungun yang bertindak memberi tunjuk ajar termasuk bantuan benih anak pokok, baja serta mereka terlibat diberi kursus berhubung dengan cara penjagaan pokok.

Matulidi berkata, seramai 25 peserta lagi telah dipilih untuk projek tanaman melalui fasa ketiga nanti membabitkan keluasan kira-kira 12.5 hektar dan fasa ketiga itu nanti dijangka akan dimulakan kerja penanaman menjelang akhir tahun Ini.

 "Setakat Ini kerajaan telah memperuntukkan sebanyak RM20,000 untuk kerja membina pagar manakala RM15,000 lagi diperuntukkan untuk kerja membuat peparitan.

Apabila selesai kerja memagar kawasan dan peparitan barulah peserta boleh mulakan kerja menanam pokok terbabit,”katanya. Katanya, projek terbabit dapat membantu meningkatkan taraf ekonomi penduduk miskin dan ibu tunggal memperolehi pendapatan melalui hasil tanaman kelapa ini," katanya.