Halaman

26 May 2013

Faktor kecuaian punca kebakaran-Bomba

Oleh; Esah Abdullah

Orang ramai diingat tidak mengambil mudah mengenai kebocoran elektrik serta pendawaian yang telah usang yang terdapat di rumah kediaman atau di premis kerana ia mengundang bahaya.

Pengarah Jabatan Bomba dan Penyelamat negeri, Md Salleh Sarbini berkata, masyarakat perlu mengambl berat terhadap perkara berkenaan yang boleh mencetuskan kebakaran serta kehilangan harta benda.


“Kejadian kebakaran rumah sentiasa meningkat dari tahun ke tahun dan faktor kecuaian menjadi penyebab utama insiden berkenaan,” katanya.

Menurutnya, dalam tempoh empat bulan pertama tahun ini pihaknya merekodkan kerugian akibat kebakaran, menyelamat dan tugas khas berjumlah RM47.2 juta.

Dalam tempoh yang sama juga pihaknya berjaya menyelamatkan harta benda berjumlah RM95.6 juta melalui kecekapan anggota dan pegawai bomba serta kerjasama orang ramai.

Tambahnya, anggota bomba sentiasa bersiap sedia menghadapi segala kemungkinan tetapi dalam masa yang sama memerlukan keperihatinan masyarakat untuk membuat pemeriksaan dari semasa ke semasa.

Katanya, dalam tempoh tiga tahun kebelakangan ini bermula Januari hingga April merupakan waktu paling banyak berlaku kebakaran.

“Pada April tahun ini pihaknya merekodkan tafsiran kerugian paling tinggi iaitu RM43.1 juta serta menerima 219 panggilan kecemasan diikuti Mac RM1.6 juta, Februari RM999,300 dan Januari RM1.3 juta,” katanya.

No comments: