Halaman

16 May 2013

HARAPAN BUKAN LAGI SUATU MIMPI

OLEH: Ruslan Abdul Rahman 

Pembentukan kerajaan di peringkat negara dan negeri sudah pun selesai.

Perdana Menteri, Dato’ Sri Mohd Najib Tun Abdul Razak ketika mengumumkan barisan kabinet begitu berkata barisan kabinet mampu meneruskan agenda transformasi nasional.

Ia dibarisi oleh mereka yang berpengalaman, tenokrat dan juga golongan muda yang disebut oleh Perdana Menteri sebagai kabinet berimbang.

Manakala Menteri Besar Terengganu, Dato’ Seri Haji Ahmad Said pula berkata, kerajaan negeri di bawah pimpinannya akan meneruskan ke menjayakan akujanji atau maniafesto pilihan raya yang dikemukakan oleh Barisan Naisonal, baik di peringkat negeri atau pusat.

Katanya, inilah masanya untuk semua wakil-wakil rakyat yang dipilih untuk berkhidmat kepada pengundi atau rakyat di kawasan masing-masing, tidak kira dari parti kerajaan atau pembangkang.

Di peringkat kerajaan usaha untuk menunaikan janji cukup jelas.

Kita akan pastikan segala akujanji atau manifesto yang kita bentangkan kepada rakyat dilaksanakan dengan sedaya upaya.

Daripada transformasi ekonomi, politik dan sosial, sehingga kepada menjunjung hak asasi manusia dan demokrasi, kerajaan Barisan Nasional mara dengan penuh yakin dan mantap bagi mencapai perkhidmatan dan faedah untuk rakyat secara yang lebih menyeluruh.

Perubahan sebenar telah pun berlaku dan dirasai, tetapi perjalanan ke arah transformasi sepenuhnya akan mengambil masa.

Wawasan 2020 untuk mencapai status negara maju menjelang 2020 dilancarkan pada 1991, dan selepas 22 tahun, ternyata bahawa dasar-dasar Kerajaan BN yang dirancang dengan berhemat dan prihatin itu telah meletakkan kita pada landasan ke arah mencapai Wawasan 2020.

Kita memerlukan kerajaan yang stabil dan kuat.

Kita perlu mempertahankan apa yang telah kita capai – Kita tidak boleh gadaikan apa yang dikecapi, kita tidak boleh perjudikan masa depan kita.

Kita perlukan sebuah kerajaan kukuh yang berupaya melaksanakan Agenda Transformasi Negara ke arah mencapai status negara berpendapatan tinggi yang maju sepenuhnya.

Kita perlu kerajaan yang kuat dan berkeupayaan untuk menjamin kesinambungan perpaduan, kestabilan, kesejahteraan dan keselamatan.

Kita percaya kepada keadilan untuk semua dan mendekati rakyat seluruhnya,menyentuh hati nurani mereka dan meningkatkan taraf hidup semua lapisan rakyat di mana sahaja mereka berada.

Kejayaan yang dikecapi dalam tempoh 55 tahun negara yang mardeka, tidak boleh dinafikan.

Rekod pencapaian kerajaan mantap dan menunaikan segala janji. Selama ini, kerajaan yang diterajui BN telah membawa kemakmuran kepada segenap segmen masyarakat Malaysia.

Kepada muda dan mudi dan golongan yang masih lalai dengan nikmat yang dikecapi, bertindaklah secara rasional.

Sekarang bukan masa untuk berdemonstasi dan membuat huru-hara. Terimalah apa yang diputuskan oleh rakyat dengan redha dan pasrah.

Jangan sesekali lakukan uji kaji dengan masa depan kita Kerajaan sentiasa melakukan penambahbaikan.

Sepanjang empat tahun lalu, dari usaha usaha yang dijalankan oleh kerajaan telah mencapai banyak kemajuan besar dalam meningkatkan produktiviti dan sistem penyampaian dan keselesaan untuk rakyat.

Kerajaan yang ada sekarang adalah kerajaan berpengalaman mengurus masyarakat pelbagai kaum, agama dan budaya – mengurus masyarakat bandar dan desa.

Perpaduan dan keselamatan negara adalah menjadi keutamaaan, dulu sekarang dan akan datang.

Kerajaan sejan dulu lagi telah membuktikan kemampuan menghadapi cabaran dan mengharungi kesukaran – sudah berkali-kali, kita berjaya keluar daripada krisis dengan lebih gagah Barisan kabinet dan Exco di peringkat pusat dan negeri ini adalah gabungan yang dinamik – disesuaikan gerakan dengan perubahan landskap tetapi tidak pernah mengorbankan prinsip.

Marilah kita amalkan formula perkongsian yang efektif – kita tolak politik benci- membenci dan pecah belah.

Kita perlu hormat dan terima kepelbagaian agama dan kaum serta perbezaan parti politik – marilah kita membina jambatan dan tidak merobohkannya.

Kita perlu menentang eksploitasi kaum dan agama untuk keuntungan politik kepartian – perpaduan membuahkan kekuatan, perpecahan pula hanya membawa kemusnahan Para pemimpin datang dan pergi tetapi gabungan tetap utuh.

Semua pendapat perlu diambil kira, semua suara didengar, agar segalanya memenuhi kehendak rakyat majoriti, berkongsi harapan dan aspirasi.

Marilah kita berusaha gigih menjadikannya suatu kenyataan untuk semua.

Menepati Janji Membawa Harapan – Memacu rakyat dan negara ke tahap baharu kecemerlangan dan perkhidmatan berasaskan gagasan Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan! Merakyatkan Pentadbiran dan Pembangunan.

Harapan bukan suatu mimpi, tetapi perjalanan menjadikan impian suatu realiti.