Halaman

13 May 2013

Kakitangan kerajaan diminta contohi pesara


Tan Sri Wan Mahmood Pawan Teh menunjukkan potret yang beliau terima dari PPKM Cawantan Terengganu.

Oleh: Mohammad Ishak 

Kakitangan kerajaan yang masih berkhidmat diminta mencontohi rakan mereka yang bersara kerana masih setia dan menyokong dasar yang dilaksanakan kerajaan.

Presiden Persatuan Pesara Kerajaan Malaysia (PPKM), Tan Sri Wan Mahmood Pawang Teh berkata, sikap kakitangan kerajaan sekarang berbanding masa dahulu amat jauh berbeza kerana mereka patuh dan setia kepada pemerintah.

Katanya, kakitangan kerajaan mudah terpengaruh dengan pemimpin poliik pembangkang dan menerima apa sahaja yang dicakapkan oleh pemimpin terbabit.

Sebaliknya, kata beliau, kakitangan kerajaan era lapan puluhan begitu bersemangat untuk mengekalkan tampuk pemerintahan kerana di situlah tempat mereka bernaung dan bekerja.makan gaji.

Menurutnya, perkembangan tidak sihat seperti yang berlaku sekarang akan melemahkan jentera kerajaan kerana banyak terdapat duri dalam daging yang mampu menumbangkan kerajaan.

Bagaimanapun, beliau memuji pesara kerajaan yang bernaung di bawah PPKM kerana mereka begitu bersemangat untuk membantu kerajaan walaupun sudah bersara dari perkhidmatan awam.

“Pesara yang menjadi ahli persatuan memberi sokongan dan mandat  kepada kerajaan malah mereka turut mengundi Bariusan Nasional (BN) pada PRU13 lalu,” katanya ketika merasmikan Mesyuarat Agung Tahunan Ke 21 Persatuan Pesara Kerajaan Malaysia Cawangan Terengganu, semalam.

Katanya, persatuan itu yang kini mempunyai hampir 100,000 ahli seluruh negara akan tetap menyokong dasar yang diperjuangan kerajaan terutama mempertahankan maruah Bangsa Melayu, Agama Islam dan Institusi Raja Melayu.

Beliau yang rangka menghadari mesyuarat agung PPKM.seluruh Negara mendapat maklumat pesara kerajaan banyak menyokong kerajaan kerana mereka tahu sebelum ini merekalah yang melaksanakan dasar-dasar kerajaan sehingga mencapai kemajuan sekarang.

Wan Mahmood berharap, ahli PPKM yang seda ada akan terus memberi sokongan dan sedia menjadi mata dan telinga kerajaan berdasarkan pengalaman yang ada ketika menjawat pelbagai jawatan dalam jabatan masing-masing.