Halaman

22 May 2013

Kesal masyarakat Tionghua tolak tuah-MB

Oleh: Suriati Ali

Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU13) sudah berakhir dan mandat menerajui negeri sekali lagi diberi rakyat kepada Barisan Nasional (BN) Terengganu bagi membentuk kerajaan.

 Walaupun BN menang tipis dengan 17 kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) daripada 32 semuanya, selain empat kerusi Parlimen daripada lapan di negeri ini, setidak-tidaknya kemenangan itu sangat melegakan para penyokong BN di seluruh negeri.

 Menteri Besar, Dato’ Seri Haji Ahmad Said, berkata pihaknya telah melakukan yang terbaik dan Alhamdulillah syukur kepada Allah, dalam keadaan sebegini rupa kita masih dapat kembali memerintah Terengganu.

“Pada masa sama, saya kesal dan sedih dengan sikap pengundi Cina yang menolak satu-satunya calon dari MCA yang memang jelas boleh memikul tugas sebagai wakil rakyat dan bukan calon terjun seperti yang dipilih sekarang.

 “Mengapa mereka menolak tuah, kita sudah buka peluang untuk mereka mengadu hal dan membawa suara rakyat di Sidang Dewan Undangan Negeri untuk diselesaikan.

 “Mengapa mereka (masyarakat Tionghua) tidak pilih bangsa sendiri, jika ada masalah selepas ini, jangan pula bising, pergilah mengadu dan minta bantuan dengan wakil rakyat yang mereka pilih,” katanya.

 Katanya, apa yang berlaku pada PRU13 lalu merupakan tsunami di kalangan pengundi Tionghua terhadap BN di Terengganu walaupun kita sudah melakukan terbaik untuk mereka.

 “Setiap keperluan dan kebajikan yang diperlukan, seboleh-bolehnya ditunaikan, tetapi mereka tetap menolah tuah dan sudah sepatutnya mereka terima padah ,” katanya.

 

No comments: