Halaman

30 May 2013

Ketengahkan dokumentari dan sains fiksyen

Oleh: Noraini Jusoh

"Bagi memeriahkan lagi industri seni tanah air, dokumentari dan sains fiksyen merupakan dua produk yang boleh diketengahkan dan amat bersesuaian dengan Universiti Malaysia Terengganu (UMT) sekiranya menjalin kerjasama dengan penggiat industri kreatif,” kata Naib Canselornya, Prof. Emeritus Dato’ Dr. Ibrahim Komoo.

Menurut beliau, negara kita mempunyai kepelbagaian, keunikan dan keindahan yang luar biasa tetapi penggiat seni kurang menghasilkan filem atau video dokumentari yang boleh dipasarkan di peringkat global.

"Kalau kita tengok Astro contohnya, siaran ‘history’, ‘national geographic' dan sebagainya yang berbentuk dokumentari mempunyai ramai peminat malah paparan sedemikian bukan sahaja menarik tetapi bersesuaian untuk tujuan pembelajaran.

"Mungkin suatu masa nanti sekiranya ada jalinan kerjasama antara universiti ini dengan industri perfileman, boleh menghasilkan satu jenama yang mampu mendapat tempat sebagaimana filem-filem antarabangsa yang lain,” ujarnya.

Beliau berkata demikian pada sidang media selepas merasmikan Program Inovasi@UMT 2013 yang turut dihadiri Presiden Eksekutif KRU Studios, Norman Abdul Halim, di Dewan Sultan Mizan, semalam.

Katanya, sains fiksyen boleh diaplikasikan dalam penghasilan filem yang bermutu kerana di luar negara, ahli-ahli sains yang terjemahkan idea-idea ini dalam bentuk inovatif dan mudah difahami dan barulah produser yang laksanakan dalam bentuk cerita yang menarik.

Sementara itu, mengulas mengenai hari inovasi yang dianjurkan UMT, Norman berkata, sebagai pelajar mahupun pekerja seharusnya seseorang itu mempunyai kebolehan untuk berdikari serta berfikir menyelesaikan masalah secara kreatif dan inovatif bagi menghasilkan sesuatu produk ataupun mutu kerja yang baik.

"Harapan saya, samada mereka menjadi usahawan atau pekerja kepada industri kreatif, saya berharap mereka boleh berfikir sendiri dan juga sentiasa ingin menambah pengetahuan dan memperbaiki kebolehan,” ujarnya.