Halaman

17 May 2013

Konsep pembelajaran “Ulul Albab” ke peringkat nasional


Orang ramai menyambut Idris sejuruh tiba di Lapangan Terbang Sultan Mahmud,Kuala Terengganu.

Oleh: Mohammad Ishak 

Kejayaan konsep pebelajaran “Ulul Albab” yang mula diperkenalkan di Terengganu, akan dilaksanakan diperingkat kebangsaan apabila ia dipersetujui kerajaan.

Menteri Pelajaran II, Dato’ Seri Idris Jusoh berkata,perkara itu perlu dibincangkan dengan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin yang juga Menteri Pelajaran supaya pelaksanaan konsep itu nanti memberi kesan kepada sistem pendidikan negara.

Bagaimanpun, katanya, beliau perlu mengambil sedikit masa dan berbincang dengan pegawai tinggi kementerian sebelum ia dilaksanakan secara menyeluruh.

“Pengabungan Kementerian Pelajaran dan Pengajian Tinggi dan kini dipendekkan kepada Kementerian Pelajaran memudah usaha untuk melaksanakan sistem pendidikan nasional," kataya pada sidang media setibanya dari Kuala Lumpur di Lapangan Terbang Sultan Mahmud, petang semalam.

Konsep 'Ulul Albab' adalah pembelajaran yang berlandaskan al-Quran dengan menggabungkan sains, teknologi serta moral dan berupaya melahirkan generasi yang sesuai untuk Malaysia sebagai negara Islam. 

Selain itu,katanya,penekanan kepada kemajuan akademik, kemajuan akhlak juga perlu diberi perhatian untuk melahirkan generasi yang bertanggungjawab kepada negara.

Sebelum itu, Idris yang juga Ahli Parlimen Besut disambut meriah oleh rakyat Terengganu yang turut bergembira dengan perlantikan anak Terengganu pertama sebagai Menteri Pelajaran.