Halaman

28 May 2013

Laporan runtuhan sedang diperinci

Oleh: Aida Abd Rahman

Laporan mengenai runtuhan bumbung Masjid Binjai Kertas, Hulu Terengganu pada 20 Mei lalu sedang diperincikan pakar dari Jabatan Kerja Raya (JKR),  kata Menteri Kerja Raya, Datuk Fadillah Yusof.

Katanya, laporan berkenaan sudah selesai dan sedang diperincikan bagi mengkaji setiap aspek, termasuk dari segi struktur bumbung dan struktur masjid secara keseluruhannya serta material yang digunakan.

“Siasatan kita dibuat secara menyeluruh dan atas permintaan daripada Menteri Besar Terengganu sendiri, kajian kita termasuk sama ada puncanya daripada kesilapan reka bentuk atau pembekal yang menyediakan bahan yang kurang bermutu.

 “Kita juga mengambil kira jenis bumbung, struktur, material dan semua aspek perlu dilihat. Hasilnya nanti mungkin akan mempengaruhi masjid yang mempunyai reka bentuk yang sama, bergantung pada hasil laporan kumpulan pakar forensik yang dilakukan.

“Kalau kejadian itu hanya melibatkan bumbung dan bukan keseluruhan struktur, mungkin ia tidak mempengaruhi keseluruhan masjid. Mungkin hanya pada bumbung, sebagaimana kita siasat,” katanya. Beliau berkata demikian ketika ditemui selepas merasmikan Mesyuarat Pegawai Kanan (SOC) JKR Malaysia 2013 yang diadakan di Terengganu Equestrian Resort Kuala Terengganu, semalam.

 Turut hadir, Timbalan Menteri Kerja Raya, Datuk Rosnah Abdul Rashid Shirlin; Ketua Setiausaha Kementerian Kerja Raya, Datuk Himmat Singh dan Ketua Pengarah Kerja Raya, Datuk Seri Ir Mohd Noor Yaacob.

 Jelas Datuk Fadillah lagi, adalah tidak adil untuk menuding jari pada JKR dan mendakwa tiada pemantauan yang dibuat ke atas projek masjid berkenaan kerana semua pihak perlu menunggu dan bercakap berasaskan siasatan dan laporan yang dibuat.

 “Setelah laporan dikeluarkan, barulah kita katakan ia laporan yang tepat dan lebih adil. Kita tidak boleh buat andaian itu dan perlu lihat kepada kejadian dan siasatan. Kalau mengikut MB, kejadian runtuhan yang berlaku di Terengganu ada 14 kejadian tetapi dalam 14 kejadian ini, bukan semuanya melibatkan kes besar. 

“Kes besar mungkin disebabkan stadium dan baru-baru ini masjid. Yang lain hanya kecil. Sebab itu apa yang perlu kita lakukan di peringkat pusat mahupun di peringkat negeri, kita perlu buat seperti hari ini untuk kita kongsi pengalaman dan bincang.

 “Kalau kejadian ini, bagaimana dan apa kita boleh lakukan. Itu proses penambahbaikan yang perlu kita lakukan dan kita akan beri tumpuan dan fokus kepada perkara ini, dalam kita mengurangkan risiko kejadian seperti ini,” katanya.

 Menjelaskan mengenai banyak kejadian runtuhan di Terengganu, beliau berkata, apa yang dilakukan di peringkat pusat di Kementerian Kerja Raya melalui JKR ialah membentuk kumpulan pakar dan lakukan siasatan di peringkat forensik, apakah punca kegagalan sesuatu projek itu.