Halaman

29 May 2013

PMINT adakan MoU dengan MPC

Oleh; Esah Abdullah

Perbadanan Memajukan Iktisad Negeri Terengganu (PMINT) merupakan agensi pertama di negeri ini yang melaksanakan pengurusan Lean bersama Perbadanan Produktiviti Malaysia (MPC) Wilayah Pantai Timur.

Sehubungan itu majlis menandatangani Memorandum Persefahaman (MoU) Jalinan Industri Lean dengan MPC telah diadakan di Pusat Konvensyen Taman Tamadun Islam (TTI) pagi ini.\



Termeterainya MoU ini akan bertambahnya organisasi sedia ada di Wilayah Pantai Timur dalam melaksanakan pengurusan Lean sebagai inisiatif peningkatan produktiviti dan inovasi yang memberi tumpuan kepada pengurusan pembaziran di tempat kerja.

Ia juga untuk mengkaji ekosistem proses kerja secara horizontal dan vertical yang melibatkan lebih dari satu jabatan bagi mengurangkan aktiviti yang tidak melebihi impak kepada pelangan.

MoU itu telah ditandatangani oleh Pengurus Besar PMINT Dato’ Haji Osman Muda dan MPC diwakili Pengarah Wilayah Pantai Timur Encik Kamaruzzaman Kasim manakala Timbalan Setiausaha Kerajaan (Pembangunan) Dato’ Haji Mat Razali Kasim dan Timbalan Ketua Pengarah MPC, Haji Ahmad Fadzil Mahmud menjadi saksi pada majlis itu.

Majlis MoU diadakan bersempena dengan Seminar Pengurusan MPC Wilayah Pantai Timur yang dihadiri lebih 200 peserta dari sektor awam dan swasta pelbagai jabatan kerajaan dan organisasi di negeri ini.